Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESELDrukuj informacjęSprawa: NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESELSzczegóły informacji
NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESEL
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Wydział Spraw Obywatelskich
Ogłoszono dnia: 2014-07-17 14:34:01
Termin załatwienia
ok. 14 dni
Osoba kontaktowa
Ewa Dziedzic, Ilona Bartlińska
Miejsce załatwienia
Plac Słowiański 17 pok.: 6 parter
Telefon kontaktowy
691403797
Adres e-mail
Błąd!
Sposób załatwienia
- Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w formie czynności materialno-technicznych.
- Numer PESEL nadaje się:
- Obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące , a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego - na wniosek organu gminy
- Cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące zgodnie z art. 26 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych – na wniosek organu gminy.
Osoby wymienione wyżej zameldowane w Żaganiu na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, wypełniają formularz „wniosek o nadanie numeru PESEL” i składają w Urzędzie Miasta Żagań, Plac Słowiański 17, pok. Nr 8
- Obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, z wyłączeniem osób wymienionych wyżej – na wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych
- Obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o wydanie paszportu – na wniosek polskiego konsula
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych może nadać numer PESEL osobom innym niż wymienione wyżej na ich pisemny wniosek , jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL przez te osoby.
Osoby składają umotywowany pisemny wniosek o nadanie numeru PESEL bezpośrednio do
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 02-106 Warszaw ul. Pawińskiego 17/21, wraz z odpisem
skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – wraz z
odpisem skróconego aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym
nazwisku.
Nadanie numeru PESEL Noworodkom
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego – organ właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego jednego z rodziców trwającego ponad 3 miesiące.
Jeśli, rodzice nie są zameldowani na pobyt stały lub czasowy powyżej 3 miesięcy, dziecku nie zostanie nadany numer PESEL.
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego – organ właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego jednego z rodziców trwającego ponad 3 miesiące.
Jeśli, rodzice nie są zameldowani na pobyt stały lub czasowy powyżej 3 miesięcy, dziecku nie zostanie nadany numer PESEL.
Miejsce odbioru
Plac Słowiański 17 pok.: 6 parter
Wymagane Dokumenty
Osoby składają umotywowany pisemny wniosek o nadanie numeru PESEL bezpośrednio do
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 02-106 Warszaw ul. Pawińskiego 17/21, wraz z odpisem
skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – wraz z
odpisem skróconego aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym
nazwisku.
Czas realizacji
ok. 14 dni
Opłaty
brak
Tryb odwoławczy
nie przysługuje
Uwagi
Numer PESEL jest zmieniany w przypadku:
- zmiany daty urodzenia;
- zmiany płci osoby;
- nadania numeru PESEL na skutek omyłki organu administracji mającej wpływ na numer PESEL lub wprowadzenia w błąd organu administracji o tożsamości osoby.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974r o ewidencji ludności i dowodach osobistych ( tekst jednolity Dz. U. z 2006r. Nr 139. Poz. 993 ze zm.)
2.Ustawa z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej ( tj. D z. U. z 2012r poz. 1282 z późn.zm)
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r Kodeks postępowania administracyjnego ( tj. Dz.U. z 2013, poz. 267)