ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESELDrukuj informacjęSprawa: NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESEL

Szczegóły informacji

NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESEL

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Wydział Spraw Obywatelskich

Ogłoszono dnia: 2014-07-17 14:34:01

Termin załatwienia

ok. 14 dni

Osoba kontaktowa

Ewa Dziedzic, Ilona Bartlińska

Miejsce załatwienia

Plac Słowiański 17 pok.: 6  parter

Telefon kontaktowy

691403797

Adres e-mail

Błąd!

Sposób załatwienia

  1. Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w formie czynności materialno-technicznych.
  2. Numer PESEL nadaje się:
  1. Obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące , a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego  - na wniosek organu gminy
  2. Cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub  czasowy trwający ponad 3 miesiące zgodnie z art. 26 ustawy o ewidencji ludności  i dowodach osobistych – na wniosek organu gminy.
Osoby wymienione wyżej zameldowane w Żaganiu na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, wypełniają formularz „wniosek o nadanie numeru PESEL” i składają w Urzędzie Miasta Żagań, Plac Słowiański 17, pok. Nr 8
  1. Obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, z wyłączeniem osób wymienionych wyżej – na wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych
  2. Obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o wydanie paszportu – na wniosek polskiego konsula
  1. Minister  właściwy do spraw wewnętrznych może nadać numer PESEL osobom innym niż wymienione wyżej na ich pisemny wniosek , jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL przez te osoby.
              Osoby składają  umotywowany pisemny wniosek o nadanie numeru PESEL bezpośrednio do    
              Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 02-106 Warszaw ul. Pawińskiego 17/21, wraz z odpisem
             skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – wraz z    
             odpisem skróconego aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym
             nazwisku.
 
Nadanie numeru PESEL Noworodkom
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego – organ właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego jednego z rodziców trwającego ponad 3 miesiące.   
Jeśli, rodzice nie są zameldowani na pobyt stały lub czasowy powyżej 3 miesięcy, dziecku nie zostanie nadany numer PESEL.

Miejsce odbioru

Plac Słowiański 17 pok.: 6  parter

Wymagane Dokumenty

Osoby składają  umotywowany pisemny wniosek o nadanie numeru PESEL bezpośrednio do    
              Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 02-106 Warszaw ul. Pawińskiego 17/21, wraz z odpisem
             skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – wraz z    
             odpisem skróconego aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym
             nazwisku.

Czas realizacji

ok. 14 dni

Opłaty

brak

Tryb odwoławczy

nie przysługuje

Uwagi

Numer PESEL jest zmieniany w przypadku:
  • zmiany daty urodzenia;
  • zmiany płci osoby;
  • nadania numeru PESEL na skutek omyłki organu administracji mającej wpływ na numer PESEL lub wprowadzenia w błąd organu administracji o tożsamości osoby.

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974r o ewidencji ludności i dowodach osobistych ( tekst jednolity Dz. U. z 2006r. Nr 139. Poz. 993 ze zm.)
2.Ustawa z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej ( tj. D z. U. z 2012r poz. 1282 z późn.zm)
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r Kodeks postępowania administracyjnego ( tj. Dz.U. z 2013, poz. 267)
« powrót do poprzedniej strony