Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Żagań
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Szczegóły informacji

XXX/87/2008

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: brak

Kadencja: brak

Data wejścia w życie: po 14 dniach od ogłoszenia w DUWL

Data podjęcia/podpisania: 2008-08-28

Tytuł aktu:

w sprawie wprowadzenia załącznika nr 2 do Uchwały Nr XXVIII/77/2008 Rady Miasta Żagań z dnia 3 lipca 2008 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Nr 2 w Żaganiu

Treść:

Uchwała Nr XXX/87/2008
Rady Miasta Żagań
z dnia 28 sierpnia 2008r.

w sprawie wprowadzenia załącznika nr 2 do Uchwały Nr XXVIII/77/2008 Rady Miasta Żagań z dnia 3 lipca 2008 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Nr 2 w Żaganiu


Na podstawie art. 58 ust. 6 oraz art. 60 ust. 1 i art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), u c h w a l a s i ę, co następuje:

§ 1
Wprowadza się załącznik nr 2 do Uchwały Nr XXVIII/77/2008 Rady Miasta Żagań z dnia 3 lipca 2008 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Nr 2 w Żaganiu w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Żagań.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 września 2008 roku.

Przewodniczący Rady
Miasta Żagań

Zdzisław Mirski


 
 
 
Załącznik
do Uchwały Nr XXX/87/2008
Rady Miasta Żagań
z dnia 28 sierpnia 2008 r.

STATUT
Zespołu Szkół nr 2 w Żaganiu

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół nr 2 w Żaganiu, zwanym dalej Zespołem Szkół.
2. Siedziba Zespołu Szkół mieści się w Żaganiu przy ulicy Nocznickiego 18.
3. W skład Zespołu wchodzą:
1) Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. I Dywizji Pancernej dowodzonej przez gen. Stanisława Maczka w Żaganiu,
2) Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Jana Keplera w Żaganiu.
4. Zespół Szkół nr 2 w Żaganiu działa w formie samorządowej jednostki budżetowej.
5. Podstawę prawną funkcjonowania Zespołu Szkół stanowią:
1) ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)
2) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104, ze zmianami)
6. Przedmiotem działalności Zespołu Szkół jest całokształt działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych oraz organizacyjnych zmierzających do zapewnienia realizacji przez uczniów obowiązku szkolnego określonego w przepisach o systemie oświaty.
§ 2
1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu posiadają odrębne statuty i numery identyfikacyjne Regon.
2. Rady Pedagogiczne szkół w terminie do 30 września 2008 r. dokonają stosownych zmian w statutach swoich szkół, zgodnie z wymogami obowiązującego prawa i niniejszym statutem.
§ 3
1. Zespół używa pieczęci i stempli urzędowych zgodnie z ustaloną nazwą w pełnym brzmieniu, tj.:
Zespół Szkół nr 2
68-100 Żagań
ul. Nocznickiego 18
2. Nazwa szkoły wchodzącej w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu i nazwy tej Szkoły, a mianowicie:
1) Zespół Szkół nr 2 w Żaganiu – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. I Dywizji Pancernej dowodzonej przez gen. Stanisława Maczka,
2) Zespół Szkół nr 2 w Żaganiu – Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Jana Keplera.
3. Szkoły wchodzące w skład Zespołu posiadają odrębne pieczęcie i stemple urzędowe.
4. Wchodzące w skład Zespołu szkoły posiadają odrębne sztandary oraz odrębny ceremoniał szkolny
5. Cykl kształcenia trwa 3 lata w gimnazjum i 6 lat w szkole podstawowej.
6. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
7. Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Żagań o statusie miejskim.
8. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubuski Kurator Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim.

Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4
Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty i w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. Stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne
2. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectw ukończenia Gimnazjum i Szkoły Podstawowej i kontynuowania nauki na następnym etapie kształcenia.
3. Umożliwia absolwentom Gimnazjum dokonanie świadomego wyboru danego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.
4. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad, stosownie do warunków Zespołu Szkół i wieku ucznia poprzez:
1) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów;
2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowania uczniów;
3) realizowanie programu wychowawczego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej oraz Programu Profilaktyki Szkoły.
5. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
1) organizowanie zajęć świetlicowych po zgłoszeniu takiej potrzeby przez rodziców ;
2) umożliwianie spożywania posiłków;
3) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
4) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i dodatkowo dla niektórych grup uczniów zajęć w celu wyrównywania wiedzy;
5) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
6. Wychowuje uczniów w duchu pełnej tolerancji światopoglądowej oraz zasad humanistycznych ideałów demokracji, wolności, równości i sprawiedliwości społecznej.

§ 5
Cele i zadania określone w § 1 Zespół Szkół realizuje poprzez:
1. Umożliwienie podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
2. Zapewnienie uczniom wiedzy na odpowiednim poziomie, przez:
1) innowacje i nowatorstwo pedagogiczne;
2) indywidualne programy nauczania dla uczniów wybitnie zdolnych oraz indywidualne programy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
3. Zapewnienie możliwie optymalnych warunków zapewniających rozwój fizyczny i zdrowie uczniów przez korzystanie z obiektów sportowych (boiska, sala gimnastyczna).
4. Kształtowanie właściwej i patriotycznej postawy uczniów, poszanowania postępowych i trwałych wartości moralnych, kultury powszechnej i narodowej i przekonań religijnych.
5. Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich, poszanowania osobowości własnej i drugich, a w związku z tym do świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego spełniania zadań w życiu osobistym, rodzinnym i kulturalnym.
6. W działalności profilaktycznej zwraca się szczególną uwagę na:
- przeciwdziałanie agresji i uzależnieniom,
- indywidualną opiekę nad uczniami z rodzin dysfunkcyjnych oraz nad uczniami
wymagającymi indywidualnego traktowania ze względu na deficyty emocjonalne
i intelektualne,
- zdobywanie środków finansowych i zabezpieczanie bazy materialnej do organizowania zajęć pozalekcyjnych.
7. Prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych po uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę oraz z zajęć wyrównawczych, zajęć gimnastyki korekcyjnej, rewalidacji.

Rozdział III
ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ I ICH KOMPETENCJE

§ 6
1. Organami Zespołu Szkół są:
1) Dyrektor Zespołu Szkół,
2) Rady Pedagogiczne szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół,
3) Rady Rodziców szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół,
4) Samorządy Uczniowskie szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół.
2. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Zespół oraz organu sprawującego nad nim nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Zespołu w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.
3. Organy, o których mowa w ust. 2, mogą ingerować w działalność Zespołu wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty i w przepisach wykonawczych.
4. Zespołem Szkół kieruje Dyrektor.
5. Działające w Zespole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
§ 7
Dyrektor Zespołu Szkół
1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkół wchodzących w skład Zespołu.
4. Do zadań dyrektora Zespołu należy w szczególności:
1) planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie działalności dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej Zespołu,
2) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów, przenoszenia ich do innych klas,
3) prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
4) kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły do 18 roku życia,
5) organizowanie współpracy z rodzicami, organem prowadzącym szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny i środowiskiem lokalnym
6) realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji,
7) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno – gospodarczą Zespołu,
8) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
9) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników szkoły,
10) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
11) występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników szkoły,
12) określanie zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Zespołu, zgodnie z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
13) współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.
5. Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego szkół wchodzących w skład Zespołu, wyraża zgodę na działalność w Zespole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem jest szerzenie form pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej wśród młodzieży.
6. Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu na zewnątrz.
7. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole Szkół nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
8. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i organami Samorządu Uczniowskiego szkół wchodzących w skład Zespołu.
9. Dyrektor, poza przypadkami szczególnymi, współdziała w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 8.
10. Do zadań Dyrektora Zespołu w zakresie gospodarki finansowej należą w szczególności:
1) racjonalne gospodarowanie funduszami i składnikami majątku pozostającymi w dyspozycji Zespołu Szkół,
2) opracowywanie planów działania Zespołu Szkół i przedkładanie sprawozdań z ich wykonania.
3) przekazywanie Burmistrzowi Miasta Żagań informacji na temat sytuacji finansowej i bieżącej działalności Zespołu Szkół.
11. W stosunkach z innymi podmiotami Dyrektor działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Burmistrza Miasta Żagań.

§ 8
Rada Pedagogiczna
1. W każdej ze szkół wchodzącej w skład Zespołu funkcjonują odrębne Rady Pedagogiczne.
2. Przewodniczącym każdej rady jest Dyrektor Zespołu lub wyznaczony przez Dyrektora wicedyrektor.
3. W skład każdej autonomicznej rady wchodzą wszyscy nauczyciele wykonujący pracę w danej szkole.
4. Autonomiczne rady pedagogiczne szkoły podstawowej i gimnazjum ustalają regulamin swojej działalności, a ich posiedzenia są protokołowane
5. Rady Pedagogiczne organizują zebrania plenarne przed rozpoczęciem roku szkolnego i po jego zakończeniu oraz w miarę bieżących potrzeb.
6. Kompetencje Rady Pedagogicznej szkoły wchodzącej w skład Zespołu określone są w statucie tej szkoły.
7. Do kompetencji szczególnych autonomicznych rad pedagogicznych Zespołu Szkół nr 2 należy delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowych na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół.
8. Uchwały autonomicznych rad podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków Rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń Rady.
9. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
§ 9
Rada Rodziców
1. W każdej ze szkół wchodzącej w skład Zespołu funkcjonują odrębne Rady Rodziców.
2. Autonomiczne rady rodziców składają się z rodziców uczniów realizujących obowiązek szkolny w szkole wchodzącej w skład Zespołu.
3. Celem autonomicznej rady rodziców jest podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły wchodzącej w skład Zespołu w szczególności:
a) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
b) gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także zasady użytkowania tych funduszy;
c) występowanie do Rady Pedagogicznej danej szkoły i Dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkolnych;
d) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu danej szkoły w Zespole;
e) działanie na rzecz stałej poprawy bazy danej szkoły;
f) pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności danej szkoły,
g) współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku;
h) współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego Gimnazjum / Szkoły Podstawowej.
4. Szczegółowe zasady i tryb działania autonomicznej Rady Rodziców określa jej Regulamin.
5. Kompetencje Rad Rodziców szkół wchodzących w skład Zespołu określają statuty tych szkół.
§ 10
Samorząd Uczniowski
1. W każdej ze szkół wchodzącej w skład Zespołu funkcjonują odrębne Samorządy Uczniowskie.
2. Wszyscy uczniowie szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół, z mocy prawa, tworzą Samorząd Uczniowski danej szkoły.
3. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów szkół wchodzących w skład Zespołu.
4. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego w każdej ze szkół wchodzących w skład Zespołu określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego” danej szkoły, uchwalany przez ogół uczniów tej szkoły w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
5. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze Statutem.
6. Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania.
7. Kompetencje Samorządów Uczniowskich szkół wchodzących w skład Zespołu określają statuty tych szkół.

Rozdział IV
ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 11
1. Okresem przeznaczonym na realizację programu nauczania jest etap edukacyjny:
I etap – klasy 1 – 3 szkoły podstawowej
II etap – klasy 4 – 6 szkoły podstawowej
III etap – klasy I – III gimnazjum
2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Pierwszy semestr trwa od rozpoczęcia roku szkolnego do ostatniego dnia przed feriami zimowymi, a drugi - od pierwszego dnia po zimowych feriach do ostatniego dnia przed feriami letnimi.
3. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 12
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określają arkusze organizacyjne Szkoły Podstawowej i Gimnazjum opracowane przez Dyrektora. Arkusze organizacyjne zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacyjnym każdej ze szkół zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Zespołu wykonujących pracę w danej szkole, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół.

§ 13
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa „Tygodniowy rozkład zajęć”, ustalany przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas 1 – 3 szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone planem nauczania. Szczegółowy dzienny rozkład zajęć ustala nauczyciel.
§ 14
1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział.
2. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla każdej ze szkół wchodzących w skład Zespołu, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.
3. Podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.
4. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
5. Oddziały należy dzielić na grupy w nauczaniu:
1) języków obcych w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów;
2) wychowania fizycznego (grupa nie może liczyć mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów);
3) elementów informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

§ 15
1. Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. W czasie trwania zajęć dydaktycznych organizuje się przerwy międzylekcyjne.
4. Rada Pedagogiczna każdej ze szkół wchodzących w skład Zespołu może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 16
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:
1) uczniowie,
2) nauczyciele,
3) rodzice.
3. Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora do tygodniowego planu zajęć, tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
§ 17
W Zespole Szkół organizowane są zajęcia pozalekcyjne w formie kół przedmiotowych i kół zainteresowań, po wcześniejszym uzgodnieniu liczby godzin z organem prowadzącym.

§ 18
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole niż ich planowane zajęcia szkolne (ze względu na czas pracy rodziców, dojazd do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniom właściwej opieki) zorganizowana jest świetlica, która stanowi integralną część szkoły.
2. Podstawowym zadaniem świetlicy jest :
1) zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki i wychowania pozalekcyjnego;
2) rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności;
3) kształtowanie postaw moralnych dzieci;
4) troska o fizyczne i psychiczne zdrowie dziecka;
5) troska o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka poprzez: czynny odpoczynek, kształtowanie prawidłowej postawy dziecka przy zabawie, grze i nauce, wyrabianie prawidłowych nawyków higienicznych, wyrabianie kultury życia codziennego;
6) przyzwyczajenie dzieci do gruntownego, systematycznego i samodzielnego odrabiania lekcji;
7) pogłębianie, rozszerzanie i utrwalanie wiadomości, kształtowanie nawyków i zdolności poznawczych poprzez: różne formy pracy z książką, zabawy i gry dydaktyczne, korzystanie ze środków audiowizualnych.
3. W świetlicy szkolnej, realizując cele wychowawcze i kształtując osobowość dziecka, stosuje się:
1) zabawy i gry świetlicowe,
2) czytelnictwo,
3) zajęcia praktyczne i zajęcia ręczne,
4) zajęcia rozwijające zainteresowania i zamiłowania,
5) środki audiowizualne,
6) formy ćwiczeń ruchowych.
4. Czas pracy świetlicy ustala Dyrektor Zespołu, uwzględniając potrzeby szkoły i rodziców oraz możliwości finansowe w każdym roku szkolnym.
5. Świetlica realizuje swoje zadania wg rocznego planu pracy, sprawując także doraźną opiekę nad uczniami nie uczęszczającymi na stałe zajęcia.
6. Pracownicy świetlic wykonują również inne polecenia Dyrektora lub osób przez niego
upoważnionych do sprawowania nadzoru pedagogicznego.

Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

§ 19
1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Szczegółowy zakres czynności dla pracowników sporządza Dyrektor Zespołu. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
4. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników szkół wchodzących w skład Zespołu oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 20
1. Nauczyciel w swoich działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także o poszanowanie godności osobistej ucznia.
2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
3. Nauczyciel w szczególności:
- organizuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą zgodnie z przydziałem czynności,
- dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- wspiera rozwój psychofizyczny uczniów , ich zdolności oraz zainteresowania,
- bezstronnie i obiektywnie ocenia oraz sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów,
- udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
- doskonali umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom swojej wiedzy merytorycznej,
- współdziała z rodzicami uczniów,
- dąży do osiągania jak najlepszych wyników nauczania,
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
4. Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:
1) pracę własną,
2) udział w pracach zespołów przedmiotowych i zadaniowo-problemowych,
3) korzystanie ze szkolnych i pozaszkolnych form doskonalenia pedagogicznej, takich jak: kursy, warsztaty, konferencje metodyczne i szkoleniowe.
5. W ramach realizacji 40 h tygodnia pracy nauczyciel jest zobowiązany do:
1) prowadzenia zebrań i spotkań z rodzicami;
2) nadzorowania i sprawowania opieki nad uczniami w czasie trwania pozalekcyjnych imprez organizowanych przez szkołę;
3) organizowania imprez okolicznościowych i integracyjnych związanych z realizacją zadań wynikających z planu pracy szkoły;
4) włączenia się w prace wynikające z przydziału czynności dodatkowych i harmonogramu pracy rady pedagogicznej;
5) przygotowania, przeprowadzenia i sprawdzenia testów umiejętności przewidzianych w organizacji mierzenia jakości pracy szkoły;

§ 21
1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały dany etap kształcenia:
I etap – klasy 1 – 3 szkoły podstawowej
II etap – klasy 4 – 6 szkoły podstawowej
III etap – klasy I – III gimnazjum
3. Obowiązki wychowawcy klasy w szkole, wchodzącej w skład Zespołu, powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej danej szkoły. Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy/oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy danego etapu kształcenia, chyba, że Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do Dyrektora Zespołu o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
§ 22
1. W porozumieniu z organem prowadzącym w Zespole Szkół tworzy się stanowiska dwóch wicedyrektorów, którzy bezpośrednio podlegają Dyrektorowi Zespołu Szkół i sprawują nadzór pedagogiczny nad nauczycielami poszczególnych etapów kształcenia.
2. Zakres kompetencji, obowiązków i czynności dla wicedyrektora określa Dyrektor Zespołu Szkół.
§ 23
W porozumieniu z organem prowadzącym dopuszcza się utworzenie stanowiska kierownika administracyjnego szkoły.
§ 24
1. Zatrudnieni w Zespole Szkół pracownicy administracji i obsługi podlegają Dyrektorowi i realizują zadania wynikające z powierzonych im obowiązków.
2. Prawa i obowiązki reguluje Kodeks Pracy, inne szczegółowe przepisy oraz Statuty szkół wchodzących w skład Zespołu i regulaminy wewnętrzne tych szkół.

Rozdział VI
UCZNIOWIE ZESPOŁU

§ 25
Zasady rekrutacji do szkoły
1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu przeprowadzają rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2. Liczbę uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych Szkoły Podstawowej i Gimnazjum określa się na podstawie wykazu Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Żagań oraz obwodu szkoły.
3. Do Szkoły Podstawowej uczęszczają uczniowie, którzy w danym roku kalendarzowym ukończyli 7 lat, ale nie wcześniej niż od 6 roku życia, do 13 roku życia.
4. Do Gimnazjum uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
5. Szkoła wchodząca w skład Zespołu przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla uczniów obwód.
6. W przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami do szkoły mogą uczęszczać uczniowie mieszkający poza jej obwodem. Przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkolnym wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w którego obwodzie dziecko mieszka oraz nie może powodować pogorszenia warunków pracy.

§ 26
1. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) naukę w Szkole Podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje Dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
5. Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno – pedagogicznej Dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
7. Promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły wchodzącej w skład Zespołu regulują odrębne przepisy.
§ 27
Uczeń ma prawo do :
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej ,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności ,
3) życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym ,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce ,
7) pomocy w przypadkach trudności w nauce,
8) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, materiałów dydaktycznych, księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych ,
10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
11) korzystania z pomocy rzecznika praw ucznia,
12) zrzeszania się oraz wolności pokojowych zgromadzeń,
13) wypoczynku i czasu wolnego, uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych, stosownych do wieku oraz do nieskrępowanego uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym
§ 28
Uczeń ma obowiązek:
1) zachowania się na terenie szkoły i poza nią w sposób odpowiedzialny,
2) rzetelnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności
3) postępować w sposób uczciwy, prawy, prawdomówny,
4) przestrzegać zasad kultury i współżycia społecznego,
5) przestrzegać zasad bhp obowiązujących w szkole.

§ 29
Szczegółowe prawa i obowiązki uczniów szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół określają statuty tych szkół.
§ 30
Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzję podejmuje dyrektor zespołu na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 31
1. Za lekceważenie obowiązków uczeń może być karany.
2. Zastosowana kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
3. Uczeń może otrzymać następujące kary:
1) upomnienie wychowawcy,
2) upomnienie dyrektora w obecności wychowawcy,
3) ograniczenie udziału w imprezach kulturalno – rozrywkowych organizowanych przez szkołę,
4) przeniesienie, na wniosek wychowawcy, decyzją rady pedagogicznej, do innej klasy,
4. O zastosowanej karze powiadamiani są rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
5. Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od zastosowanej wobec niego kary do dyrektora Zespołu.
6. W przypadku wyczerpania wszelkich możliwości wychowawczych wobec ucznia dyrektor Zespołu może wnioskować do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
§ 32
1. Uczeń może być nagradzany za swoje osiągnięcia w nauce, pracy społecznej i zachowanie w szkole i poza nią.
2. Za osiągnięcia uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia:
1) pochwała nauczyciela wobec całej klasy,
2) pochwała dyrektora wobec klasy lub szkoły,
3) list pochwalny do rodziców,
4) dyplom,
5) nagroda książkowa lub rzeczowa.
3. Wychowawca lub dyrektor Zespołu może wnioskować o przyznanie nagrody w innej formie.
4. Z wnioskiem o przyznanie nagrody wystąpić może każdy członek społeczności uczniowskiej.

Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 33
1. W Zespole Szkół mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza wśród uczniów oraz rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w pkt 1, wyraża dyrektor Zespołu po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej każdej ze szkół wchodzących w skład Zespołu.
3. W Zespole nie mogą działać partie i organizacje polityczne.
4. Zasady funkcjonowania w Zespole Szkół związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 34
1. W okresie pomiędzy posiedzeniami autonomicznych rad pedagogicznych, dyrektor Zespołu informuje pracowników o istotnych sprawach szkolnych w formie pisemnych zarządzeń, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim, bądź w razie potrzeby w innych miejscach.
2. Wszyscy pracownicy Zespołu Szkól zobowiązani są do systematycznego zapoznawania się z zarządzeniami dyrektora oraz do terminowego wykonywania zawartych w nich poleceń

§ 35
1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu prowadzą i przechowują dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Regulaminy określające działalność organów Zespołu, jak też wynikające z nich cele i zadania nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

§ 36
Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie są Rady Pedagogiczne szkół wchodzących w skład Zespołu.
§ 37
Organami odwoławczymi do Dyrektora Zespołu Szkół i Rad Pedagogicznych są odpowiednio Burmistrz Miasta Żagań i Lubuski Kurator Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim w sprawach dotyczących nadzoru pedagogicznego.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Małgorzata Bajor
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-09-17
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Małgorzata Bajor
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-09-17 12:18:43
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-09-17 12:18:48
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2008-09-17 12:18:43
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
838 raz(y)