ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Żagań
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXI/4/2008Drukuj informacjęAkt prawny: XXI/4/2008

Szczegóły informacji

XXI/4/2008

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: brak

Kadencja: brak

Data wejścia w życie: Po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w DUWL

Data podjęcia/podpisania: 2008-01-31

Tytuł aktu:

w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej w Żaganiu

Treść:

UCHWAŁA NR XXI/4/2008 RADY MIASTA ŻAGAŃ z dnia 31 stycznia 2008 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej w Żaganiu.
Na podstawie art. 8 ust.2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779 z późn. zm.) Rada Miasta Żagań nadaje Straży Miejskiej w Żaganiu
REGULAMIN ORGANIZACYJNY STRAŻY MIEJSKIEJ W ŻAGANIU

§1.

1. Straż Miejska w Żaganiu, zwana dalej „Strażą" jest samorządową, umundurowaną formacją powołaną do ochrony porządku publicznego utworzoną na podstawie Zarządzenia Nr 3 Burmistrza Miasta Żagania z dnia 10 września 1992 roku.
2. Straż działa w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Żagań jako Komenda Straży Miejskiej zwana dalej „Komendą Straży".
3. Straż spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swe zadania z poszanowaniem godności i praw obywateli.
4. Koszty związane z funkcjonowaniem Straży są pokrywane z budżetu miasta Żagania.

§2.

1.Terenem działania Straży jest obszar administracyjny miasta Żagania. 2.Siedzibą Straży jest Komenda Straży przy ul. Jana Pawła II 15. 3.Straż używa pieczęci: -okrągłej z godłem państwa w środku oraz napisem w otoku:
„Straż Miejska w Żaganiu",
-prostokątnej o treści:
„URZĄD MIASTA ŻAGAŃ
STRAŻ MIEJSKA
I REFERAT OBRONY CYWILNEJ
ul. Jana Pawła II 15 tel.068 477 10 70
68-100 ŻAGAŃ"

§3.

1.Strażą kieruje Komendant Straży powoływany i odwoływany przez Burmistrza Miasta
Żagań po zasięgnięciu opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji.
2.Przełożonym Komendanta Straży jest Burmistrz Miasta Żagań.
3.Nadzór nad działalnością Straży sprawuje Burmistrz Miasta Żagań a w zakresie fachowym -
Komendant Główny Policji poprzez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie
Wielkopolskim.

§4.

W związku z wykonywaniem swoich zadań Straż współpracuje z Komendą Powiatową Policji w Żaganiu w zakresie określonym Porozumieniem o współpracy Straży i Policji zawartym między Burmistrzem Miasta Żagań a Komendantem Powiatowym Policji w Żaganiu.

§5.

1.Komendant Straży wykonuje swoje zadania przy pomocy Komendy Straży.
2.Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i
aktów prawa miejscowego.
3.Zadania, o których mowa w ust.2, wykonują pracownicy Straży, zwani dalej strażnikami.

§6.

1. W skład Komendy Straży wchodzą:
a) Komendant Straży,
b) dyżurny Komendy Straży,
c) przewodnik psa służbowego,
d) (nieetatowy) kierowca samochodu służbowego będącego na wyposażeniu Straży,
e) strażnicy Straży (zwani Strażnikami Miejskimi) tworzący następujące zespoły zadaniowe:

- pieszy patrol prewencyjny,
- zmotoryzowany patrol interwencyjny,
- zmotoryzowany zespół konwojowy,
- sekcja ds. ruchu drogowego,
- sekcja ds. sanitarno-porządkowych i ochrony środowiska,
- sekcja ds. profilaktyki z dziećmi w szkołach i przedszkolach,
- sekcja ds. zwierząt bezpańskich i bezdomnych.
f) Referat Obrony Cywilnej.
2. Szczegółowe zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk oraz sposób ich
wykonywania określa Komendant Straży a zatwierdza Burmistrz Miasta Żagania.
3. Dopuszcza się wzajemne łączenie funkcji i zespołów.

§7.

1. Do zadań dyżurnego Komendy Straży należy:
a) przyjmowanie i rejestrowanie zgłoszeń,
b) stałe utrzymywanie łączności radiowej z patrolem pieszym i zmotoryzowanym oraz
zespołem konwojowym,
c) utrzymywanie łączności telefonicznej ze wszystkimi służbami publicznymi i
porządkowymi w mieście a przede wszystkim z Policją w celu wzajemnego przekazywania
sobie informacji o zdarzeniach,
d) prowadzenie dokumentacji dyżuru,
e) przyjmowanie interesantów w sprawie skarg i wniosków w godzinach otwarcia Komendy Straży.
2. Do zadań pieszego patrolu prewencyjnego oraz zmotoryzowanego patrolu
interwencyjnego należy:
a) bieżące przeprowadzanie interwencji przekazanych przez dyżurnego Komendy Straży,
b) prewencyjne patrolowanie miasta w zakresie ochrony spokoju i porządku publicznego,
c) zabezpieczenie miejsca zdarzenia, przestępstwa, katastrofy albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem do momentu przybycia właściwych służb miejskich, itp.,
d) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
e) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zdarzeń,
f) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
g) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas
zgromadzeń i imprez publicznych,
h) doprowadzanie osób nietrzeźwych do OPD, PIZ lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli, osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
i) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi.
3. Do zadań zmotoryzowanego zespołu konwojowego należy:
a) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych na potrzeby gminy, urzędu, itp.
b) ochrona osób konwojowanych oraz przewożonych przez nie walorów pieniężnych.
4. Do zadań przewodnika psa służbowego należy praca z psem służbowym i jego utrzymanie.
5. Do zadań kierowcy samochodu służbowego należy pełna obsługa samochodu służbowego.
6. Do zadań sekcji ds. ruchu drogowego należy w szczególności:
a) typowanie miejsc o szczególnym zagrożeniu dla bezpieczeństwa i porządku w
komunikacji, np.: w obrębie szkół, osiedli mieszkaniowych, itp.,
b) stałe prowadzenie monitoringu dróg na terenie miasta pod kątem:
- stanu i prawidłowości ich oznakowania,
- oświetlenia i stanu ich nawierzchni,
- stanu i prawidłowości zabezpieczenia robót drogowych prowadzonych w obrębie pasa drogowego.
c) obsługa radarowego systemu kontroli prędkości pojazdów.
7. Do zadań sekcji ds. sanitarno - porządkowych i ochrony środowiska należy:
a) kontrola całokształtu zagadnień administracyjno-porządkowych w wyznaczonym przez Komendanta Komendy Straży tzw. rewirze (dzielnicy),
b) współpraca z dyrektorami szkół pod kątem zapobiegania patologiom w szkołach i w ich obrębie,
c) wykonywanie obowiązków wynikających z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Żagania,
d) kontrola realizacji przestrzegania obowiązków wynikających z Miejskiego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie sprzedaży napojów
alkoholowych,
e) współpraca z Referatem dzielnicowych w Komendzie Powiatowej Policji w Żaganiu oraz współudział w określonym zakresie w realizacji programów prewencyjnych,
f) typowanie miejsc zagrożonych ekologicznie i zapobieganie ich powstawaniu,
g) przeciwdziałanie dewastowaniu zieleni miejskiej i zaśmiecaniu miejsc ogólnie
dostępnych (publicznych).
h) kontrola prawidłowości prowadzenia handlu w mieście i zbierania opłat targowych na rzecz gminy.
8. Do zadań sekcji ds. zwierząt bezpańskich i bezdomnych należy współpraca z urzędem i innymi podmiotami w zakresie ich wyłapywania.
9. Do zadań sekcji ds. profilaktyki z dziećmi należy:
a) Prowadzenie wszelkich działań profilaktycznych z dziećmi i młodzieżą w zakresie kształtowania u nich prawidłowej postawy wobec różnych zagrożeń i wdrażania zasad bezpiecznych zachowań.
b) Utrzymywanie stałych kontaktów z pedagogami placówek oświatowych w
celu kontynuacji spotkań z dziećmi w trosce o ich bezpieczeństwo.
c) Współpraca z dyrektorami szkół pod kątem zapobiegania patologiom w szkołach i w ich
obrębie.
10. Do zadań Referatu Obrony Cywilnej należy:
a) kierowanie i koordynowanie realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie gminy, dotyczących w szczególności:
- planowania działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
- przygotowania i kierowania formacjami obrony cywilnej,
- przygotowania i zapewnienia działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemów wczesnego ostrzegania,
- opracowania planu obrony cywilnej gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,
- organizowania i prowadzenia szkoleń formacji obrony cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- kierowania w razie potrzeby przygotowaniem ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz koordynowania tych działań,
- kierowania i koordynowania akcjami ratunkowymi w czasie wojny,
- ustalania zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie gminy,
- dokonywania oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowania przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,
- planowania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej,
- planowania i realizacji zaopatrzenia w sprzęt i środki, a także zapewnienia odpowiednich warunków, przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej,
- koordynowania przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- współdziałania w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz w usuwaniu ich skutków, organizowanych przez inne organy,
b) wykonywanie zadań w zakresie spraw obronnych, a w szczególności:
- opracowanie oraz aktualizowanie planu obrony obiektu Urzędu Miasta na czas wojny,
- opracowanie oraz aktualizowanie regulaminu organizacyjnego na czas wojny,
- opracowanie oraz aktualizowanie dokumentacji obronnej Urzędu Miasta na czas wojny,
- organizacja oraz nadzór szkolenia obronnego kadry kierowniczej Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych podległych Burmistrzowi,
- prowadzenie gminnych gier lub ćwiczeń obronnych oraz nadzór nad powyższym w jednostkach organizacyjnych podległych Burmistrzowi,
c) wykonywanie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z nadzorem organów miasta nad ochroną przeciwpożarową w stosunku do ich jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie spraw dotyczących ochrony przeciwpożarowej Urzędu,
- współdziałanie z Powiatową Komendą Państwowej Straży Pożarnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
d) wykonywanie zadań w zakresie obrony przeciwpowodziowej:
- organizacja i utrzymanie w gotowości do działania Miejskiego Zespołu Reagowania,
- opracowanie oraz aktualizowanie planu operacyjnego ochrony przeciwpowodziowej terenów miasta,
- planowanie sił i środków do walki z zagrożeniem powodziowym,
- planowanie oraz organizacja ewakuacji ludności miasta z terenów zagrożonych powodzią,
- organizacja oraz prowadzenie szkoleń członów Miejskiego Zespołu Reagowania oraz kadry kierowniczej Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych podległych Burmistrzowi,
- powszechna edukacja mieszkańców terenów miasta zagrożonych powodzią,
e) wykonywanie zadań w zakresie ochrony tajemnicy i informacji niejawnych:
- organizacja i ochrona informacji niejawnych w Urzędzie Miejskim,
- prowadzenie postępowań sprawdzających wobec osób wyznaczonych na stanowiska służbowe, związanych z zachowaniem tajemnicy,
- nadzór nad wytwarzaniem, przetwarzaniem oraz obiegiem informacji niejawnych w Urzędzie Miejskim,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów z zakresu informacji niejawnych w Urzędzie Miejskim,
- prowadzenie szkoleń kadry kierowniczej oraz pracowników Urzędu Miejskiego z zakresu ochrony informacji niejawnych,
f) prowadzenie Kancelarii Tajnej,
g) prowadzenie magazynu Obrony Cywilnej i sprzętu przeciwpowodziowego.

§8.

1. Strażnik jest wyposażony w środki przymusu bezpośredniego, będące na wyposażeniu Komendy Straży, które może stosować wobec osób uniemożliwiających wykonywanie przez niego zadań określonych w ustawie.
2. Na wyposażenie indywidualne strażnika, o którym mowa w ust.l, składa się: -umundurowanie służbowe,
-pałka obronna wielofunkcyjna,
-kajdanki,
-ręczny miotacz gazu,
-paralizator elektryczny.
3. Strażnik może stosować środki, o których mowa w ust.2, w przypadkach
odpowiadającym potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędnych do
osiągnięcia podporządkowania się wydanym poleceniom.

§9.

1. Strażnik ma przyznane prawo do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych (tzw. monitoring wizyjny).
2. Strażnik ma prawo do przetwarzania danych osobowych - bez wiedzy i zgody osoby, których dane te dotyczą - uzyskanych w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oraz uzyskanych z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których Straż posiada dostęp tj:
- do bazy danych centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców (tzw. CEPIK),
- do danych ze zbiorów meldunkowych, zbiorów PESEL, oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych.

§10.

1. Strażnik ma prawo podejmować samodzielne decyzje o przemieszczeniu lub usunięciu pojazdu z drogi na koszt właściciela w sytuacji pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu.
2. Strażnik ma przyznane prawo do dawania poleceń lub sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze.

§11.

1. Strażnik podczas wykonywania czynności służbowych nosi stosowne umundurowanie, które zostało mu przydzielone na czas służby w Straży, legitymację służbową znak identyfikacyjny oraz emblemat miasta Żagania zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
2. Wyposażenie i umundurowanie strażnik otrzymuje zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Normy i okresy używalności umundurowania strażników określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
4. Przedmioty umundurowania wydane strażnikom stanowią własność pracodawcy. Funkcjonariusze zwolnieni ze służby w Straży Miejskiej obowiązani są do zwrotu przedmiotów umundurowania lub uiszczenia ich równowartości według cen detalicznych obowiązujących w dniu rozliczenia (za okres nie zamortyzowany).
5. W przypadku utraty wartości użytkowej przedmiotów umundurowania lub jego utraty przed upływem okresu jego używalności :
a) powstałych z przyczyn niezależnych od pracownika w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych - wydaje się bezpłatnie podobny, nowy przedmiot umundurowania z przyjęciem nowego okresu używalności tj. od daty jego wydania, b) powstałych z przyczyn innych niż wymienione w ppkt.a - nowy przedmiot umundurowania wydaje się po uiszczeniu jego wartości według ceny detalicznej obowiązującej w dniu jego wydania, pomniejszonej o stopień amortyzacji wydanego uprzednio przedmiotu. Okres używalności wydanego przedmiotu przyjmuje się od dnia jego wydania.
6. O zaistnieniu okoliczności wymienionych w pkt.5 funkcjonariusz ma obowiązek niezwłocznie zgłosić Komendantowi Straży, który przeprowadza postępowanie wyjaśniające i ustala ich przyczynę.
7. Funkcjonariuszom Straży Miejskiej, którzy we własnym zakresie dokonują konserwacji, naprawy, czyszczenia i prania sortów mundurowych przysługuje ekwiwalent w wysokości 18 złotych miesięcznie.
8. Ekwiwalent wypłacany jest raz w roku.

§12

l.Czas pracy strażnika powinien być w pełni wykorzystany na wykonywanie obowiązków służbowych.
2. Podstawowy system pracy dla strażników miejskich wynosi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym trzech miesięcy.
3. Tygodniowy czas pracy strażników miejskich łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
4. Dla pionu partoli pieszych lub zmotoryzowanych stosuje się rozkład pracy w układzie dwuzmianowym tj.
a)od godz. 7.oo do 15.oo
b)od godz. 13.oo do 21.oo i od 14.oo do 22.oo
W przypadkach uzasadnionych potrzeb- godziny zmian mogą ulec przesunięciu o czym
decyduje Komendant Straży Miejskiej.
5. Komendant Straży Miejskiej określa miesięczny harmonogram czasu pracy dla strażników
uwzględniając obowiązujący pięciodniowy tydzień pracy oraz
dni wolne w zamian za przepracowane niedziele i święta i inne dni wolne od pracy.
6. Pracownik, jeżeli tego wymagają potrzeby urzędu, może wykonywać pracę poza
normalnymi godzinami pracy na polecenie przełożonego.
7. Za pracę nocną uważa się pracę pomiędzy godziną 22.oo a 6.oo chyba, że rozkład pracy
przewiduje inaczej. Praca nocna jest dopuszczalna tylko w szczególnych przypadkach i tylko
na polecenie przełożonego.

§13

1.Zakład pracy zapewnia pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami a w szczególności z działem X Kodeksu Pracy.
2.Strażnicy miejscy pełniący służbę w patrolu pieszym lub zmotoryzowanym na otwartej
przestrzeni otrzymują posiłki profilaktyczne w formie jednego dania gorącego, wydawanego
w naturze w cyklu całorocznym.
3.Posiłki ze względów organizacyjnych mogą być:
a)przyrządzane przez pracownika we własnym zakresie z otrzymanych produktów lub,
bjwydawane w punktach gastronomicznych, po ustaleniu przez Komendanta Straży Miejskiej
zasad ich wydawania po negocjacji ceny oraz zapewnieniu przez wyznaczony punkt
gastronomiczny pełnej wartości kalorycznej i dietetycznej.
4.Napoje profilaktyczne zapewnia się funkcjonariuszom Straży Miejskiej zatrudnionym przy
pracach na otwartej przestrzeni przy temp. poniżej 10°C lub powyżej 25°C w ilości
zaspakajającej potrzeby pracowników.
Na innych stanowiskach w przypadku wystąpienia temp. powyżej 28°C spowodowanej
warunkami atmosferycznymi.
5.Napoje przyznaje się tylko w dniach, w których występuje taka temperatura, w ciągu całej
zmiany, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy.
6.Za zorganizowanie i dostarczenie napoi dla poszczególnych zmian odpowiedzialny jest
dyżurny Straży Miejskiej na polecenie Komendanta Straży.
7.Strażnikowi wykonującemu obsługę samochodu służbowego przysługują środki ochrony
indywidualnej w postaci:
-Fartuch drelichowy -jeden na 24 miesiące,
-Rękawice ochronne drelichowe - do zużycia,
-Buty gumowe - do zużycia (min. 1 para na 24 miesiące),
-Fartuch przedni wodochronny - do zużycia.

§14

1.Każdego pracownika obowiązuje zachowanie czystości we wszystkich pomieszczeniach
Komendy Straży.
2.Środki czystości i higieny osobistej dostarcza zakład pracy, wyposażając w nie odpowiednie
pomieszczenia.
3.Palenie tytoniu w zakładzie pracy dozwolone jest tylko w pomieszczeniu wyodrębnionym i
odpowiednio przystosowanym.

§15

l.Stan osobowy Straży wynosi docelowo 10 etatów.
2.Komendant Straży oraz Strażnicy Miejscy pracują na zasadzie umowy o pracę.

§16

Zmian w Regulaminie dokonuje się w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

§17

Tracą moc:
1 .Uchwała Nr FW25/2006 Rady Miasta Żagań z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie nadania
Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej w Żaganiu.

§18.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Żagania i Komendantowi Straży Miejskiej.

§19

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 lutego 2008r.

Przewodniczący Rady Miasta Żagań
Zdzisław Mirski

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Mariusz Modzelewski
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-02-29
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Mariusz Modzelewski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-02-29 10:09:34
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-02-29 10:12:54
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2008-02-29 10:09:34
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1394 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony