ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Protokół Nr XIX z sesji nadzwyczajnej Rady Miasta Żagań z dnia 7 marca 2012 roku.

Informacja ogłoszona dnia 2012-04-11 10:24:21 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Protokół Nr XIX

 z sesji nadzwyczajnej Rady Miasta Żagań z dnia 7 marca 2012r

 
 

1.       Otwarcie sesji i stwierdzenie praworządności obrad

Obrady otworzył Przewodniczący Daniel Marchewka o godz. 16.00. Stwierdził, że zgodnie z listą obecności w obradach uczestniczy 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi kworum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji.

Przewodniczący przywitał radnych oraz zaproszonych gości (listy obecności radnych i gości stanowią odpowiednio załącznik nr 1 i nr 2 do niniejszego protokołu).

Obrady odbyły się w Pałacu Książęcym przy ul. Szprotawskiej 4. O terminie posiedzenia radni zostali powiadomieni pisemnie. Projekty dokumentów przesłano wraz z zawiadomieniem         (zał. Nr 3).

Nieobecni Radni to:
Stanisław Dziura
Tadeusz Wołoszyn
2.       Porządek obrad

Nie zgłoszono żadnych wniosków. Przystąpiono do głosowania:

Głosowanie: „za” 19 jednogłośnie
 
3.       Przyjęcie uchwały

Uchwała nr XIX/13/2012 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2012 rok Gminy Żagań    o statusie miejskim

 

Na wniosek Wiceprzewodniczącego Mirosława Ramzy ogłoszono 15 min przerwy w celu wypracowania stanowiska przez Komisje stałe Rady.

 

Po przerwie jako pierwsza swoje stanowisko przedstawiła Komisja Finansów i Budżetu.

- zwiększenie dochodów w

 dz. 630 rozdz. 63095§6298 – 210 000 zł - „Za”-jednogłośnie

dz. 756 rozdz.75618 §0490 -     75.000 zł – „za’ –jednogłośnie
dz. 700 rozdz. 70005 § 0920-      5.000 zł– „za” - jednogłośnie
 
- zmniejszenie wydatków

Dz. 926 rozdz. 92605 § 3250 – 200.000 zł - „za” jednogłośnie

 
- zwiększenie wydatków

Dz. 750 rozdz. 75075 § 4300 – 100.000 zł – wykreślenie wniosku – „za’5 „przeciw’2

Dz. 926 rozdz. 92695 § 6010- 100.000 zł – wykreślenie wniosku – „za” 5, ‘przeciw” 2

Rada Miasta nie powinna zajmować się kompensatą zobowiązań Stowarzyszeń i Spółek, gdyż nie należy to do jej kompetencji.

 

W dz. 926 rozdz. 92605 – 290.000 zł Komisja proponuje:

200.000 zł – na zwiększenie wydatków zgodnie z wnioskiem MKS Czarni-Arena Żagań

 90.000 zł – opinia negatywna na dzień dzisiejszy
 

Kwotę 290.000 zł która powstała w efekcie opinii Komisji proponuje się przeznaczyć na remonty dróg wewnętrznych w Żaganiu. Komisja uznała, że wnioski z kontroli są bulwersujące.

Burmistrz wyjaśnił zapis  podpunktu III wyjaśnień do projektu. Zapis informuje o tym, że zostanie zawarta umowa na promocję miasta podczas meczów. Kwota 60.000 zł – jest to kwota wolna od zamówień publicznych . Tak możemy wesprzeć potrzebujący klub piłkarski. W sprawie kompensaty wyjaśnił, że miasto dofinansowuje swoją Spółkę, a Spółka kompensuje to z Klubem. Jednocześnie wyjaśnił,         że miasto nie dało środków dla Stowarzyszeń,  ponieważ decyzją Rady na sesji budżetowej w styczniu wykreślona została kwota 90.000 zł. Inne Stowarzyszenia i kluby otrzymały środki, a MKS Czarni Arena i  WKS Sobieski nie otrzymały. Kwota wykazana przez Komisję – 290.000zl z przeznaczeniem na drogi nie jest tematem obecnego posiedzenia.

Radny H. Sienkiewicz odniósł się do wypowiedzi Burmistrza i stwierdził, że jest zapis w uchwale budżetowej, że są zabezpieczone środki dla tych Stowarzyszeń w kwocie 60.000 zł. Jeśli chodzi o kompensatę to nie jest znana treść umowy pomiędzy Klubem i Stowarzyszeniem więc trudno ją zatwierdzić. Jeżeli mówi się o częściowym oddłużeniu klubu to chciałby wiedzieć kiedy Klub zostanie zupełnie oddłużony. Kwotę 290.000 zł Komisja otrzymała w wyniku opiniowania projektu i proponuje przeznaczyć na remont dróg,  ponieważ takie jest zapotrzebowanie społeczne wyrażone na spotkaniach radnych z mieszkańcami.

Burmistrz stwierdził, że nadzór nad Stowarzyszeniami sprawuje Starosta. Należy podjąć decyzję, czy chcemy mieć Klub czy nie , bo nie ma sensu angażować środków nawet tych 200.000 zł.

W odpowiedzi na to Przewodniczący Komisji oświadczył, że rolą Komisji było wydać opinię na temat  uchwały i to zostało wykonane.

 

Następnie wypowiedziała się Komisja Oświaty i Kultury.

W dziale – zwiększenie dochodów- kwoty 210.000 zł oraz 5.000 zł opiniuje jednogłośnie pozytywnie. Składa formalny wniosek o przeznaczenie kwoty 75.000 zł na remont dróg  i chodników. To zadanie Komisja przegłosowała „za’5, „przeciw” 1.

W dziale- zmniejszenie wydatków- kwotę 200.000 zł opiniuje pozytywnie – jednogłośnie.

- zwiększenie wydatków

Dz. 750 rozdz. 75075 § 4300 – 100.000 zł – wykreślenie wniosku – „za’5 „przeciw’1

Dz. 926 rozdz. 92695 § 6010- 100.000 zł – wykreślenie wniosku – „za” 5, ‘przeciw” 1

W dz. 926 rozdz. 92605 – 290.000 zł komisja proponuje:

200.000 zł – na zwiększenie wydatków –„za’5 , „przeciw”1

 90.000 zł – za odrzuceniem –„za’5, „przeciw”1

Burmistrz zwrócił się do Przewodniczącego Komisji z pytaniem czy wie jak przebiega przekazywanie środków dla Stowarzyszeń? W odpowiedzi Przewodniczący poinformował, że jego zadaniem było przedstawić stanowisko Komisji.

Z pytaniem Do Przewodniczącego Komisji zwrócił się radny Dariusz Kudła- czy Komisja jest za tym by MKS Czarni grali w II Lidze? Na to pytanie odpowiedział Przewodniczący Rady Miasta D. Marchewka  stwierdzając ,że Komisja jest za tym by Czarni grali w drugiej lidze. Jest wniosek Prezesa Woźniaka o 200.000zl. W tym wniosku nie ma innej kwoty, więc takie pytania są nie w porządku. Wszyscy borykamy się z tym w co klubie narastało.

 

Komisja gospodarki Miejskiej przedstawiła następująco swoja opinię:

- zwiększenie dochodów w

 dz. 630 rozdz. 63095§6298 – 210 000 zł pozytywnie

dz. 756 rozdz.75618 §0490 -     75.000 zł pozytywnie – z przeznaczeniem na drogi
dz. 700 rozdz. 70005 § 0920-      5.000 zł – pozytywnie
 
- zmniejszenie wydatków

Dz. 926 rozdz. 92605 § 3250 – 200.000 zł - pozytywnie

 
- zwiększenie wydatków
Dz. 750 rozdz. 75075 § 4300 – 100.000 zł - opiniuje negatywnie

Dz. 926 rozdz. 92695 § 6010- 100.000 zł – opiniuje negatywnie

 
W dz. 926 rozdz. 92605 – 290.000 zł
200.000 zł – opiniuje pozytywnie

Po poprawkach Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie

 

Komisja Rewizyjna zaopiniowała projekt w sposób następujący:

Zwiększenie dochodów i zmniejszenie wydatków opiniuje pozytywnie , natomiast zwiększenie wydatków Dz. 750 rozdz. 75075 § 4300 – 100.000 zł - opiniuje negatywnie

Dz. 926 rozdz. 92695 § 6010- 100.000 zł – opiniuje negatywnie.

W dz. 926 rozdz. 92605 – 290.000 zł kwotę 200.000 zł opiniuje pozytywnie zaś kwotę    90.000 zł opiniuje negatywnie.

 

Komisja Bezpieczeństwa zapoznała się z materiałami i głosować będzie podczas głosowania uchwały.

 

Komisja Promocji podejmie decyzja po wyjaśnieniach podczas sesji

 
Rozpoczęto dyskusję na d projektem uchwały.

Głos zabrała pani Skarbnik. Stwierdziła, że każda zmiana ma na celu wsparcie Klubu Arena Czarni Żagań za wyjątkiem kwoty 40. 000, która miała być przeznaczona dla Spółki Pałac Książęcy na dwie imprezy sportowe. W projekcie „Lubię Żagań- miasto przyjazne mieszkańcom” Burmistrz zaproponował 100.000 zł  z przeznaczeniem 40.000 na te właśnie imprezy tj. finał Pucharu Polski w Piłce Nożnej Kobiet i finału Pucharu Polski w Piłce Nożnej Mężczyzn Woj. Lubuskiego a 60.000 zł miałoby być na promocję miasta.  Tą promocję na podstawie umowy wykonywałby Klub. Po wystawieniu faktury byłaby ona przez nas zapłacona i tak techniczne „chodziłby” pieniądze. Klub mógłby spożytkować te pieniądze na prowadzenie działalności.

Jeżeli chodzi o kwotę 100.000 zł na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Pałac Książęcy to Spółka zawarłaby umowę cywilno-prawną z MKS Czarni Arena na promocję swoich obiektów sportowych. Na podstawie wystawionej faktury klub miałby zapłacić ustalone umownie wynagrodzenie. Ponieważ Klub ma zaległości wobec Spółki to pieniądze nie byłyby przekazywane tylko zastosowano by instytucji wzajemnej kompensaty. To nie jest decyzja Urzędu czy Rady tylko decyzja byłaby podjęta przez dwa podmioty MKS Czarni Żagań i Spółka Pałac Książęcy.

Jeśli chodzi o kwotę 290. 000 zł to : 200.000 zł jest to kwota wynikająca z przeniesienia ze stypendiów i dodatkowo 90.000 zł  z przeznaczeniem 80.000 zł dla Klubu „Czarni” a 10.000 zł dla WKS Sobieski. Odnosząc się do kwoty 60.000 zł która była uchwalona uchwałą budżetową – wydział merytoryczny uruchomił procedurę która umożliwi przekazanie tej dotacji. Nie możemy zaraz po podjęciu uchwały budżetowej przekazać środków. Musi być konkurs ofert, następnie ich rozpatrzenie i zawarcie umów cywilno-prawnych. Dopiero później można przekazać środki. Burmistrz znając sytuację Klubu , reagując na wnioski które wpłynęły przygotował ten projekt uchwały.

Przewodniczący Rady skierował pytanie do Pani Skarbnik czy przyjęcie takiego rozwiązania rozliczeń między Spółką a Klubem (kompensata) wynika z faktu, ze konta Klubu zajął Komornik. W odpowiedzi Pani Skarbnik poinformowała, że kompensata jest prawnie dopuszczalna dlatego padła taka propozycja ze strony Spółki.

Burmistrz stwierdził, że kwotę 200.000 zł która została przesunięta Klub będzie mógł podjąć nie wcześniej jak za półtora miesiąca po ogłoszonym konkursie.

 

Głos w dyskusji zabrał Wiceprzewodniczący Andrzej Łukasiewicz. Stwierdził,  że budowaliśmy obiekty miejskie z myślą o usportowieniu naszej młodzieży. Przedstawił sukcesy Klubu Czarni na przełomie kilku lat i zadał pytanie „czy chcemy drugoligowy Klub w mieście?”. Nie ma drugiej takiej imprezy masowej w Żaganiu na którą przychodzi od 400 do 1000 osób. Ubolewa nad tym, że są negatywne opinie o Klubie , ale jest zwolennikiem piłki nożnej.

 

Wiceprzewodniczący Mirosław Ramza stwierdził, że był robiony audyt za rok 2011. Oczekiwał ,że zakres kontroli obejmie przynajmniej 5 lat. Zarzucił ,Burmistrzowi ,że próbuje zrzucić odpowiedzialność na radnych, ale to Burmistrz od 10 lat piastuje swoje stanowisko. Jego niekompetencja i manipulowanie sportem doprowadziło do sytuacji jak jest obecnie.

 

Radny H. Sienkiewicz poinformował ,że na spotkaniu jakie odbyło się 24.11.2011 nie było najistotniejszych przedstawicieli tj. Burmistrza, Pani Skarbnik i Naczelnika Mirskiego. Wówczas Prezes przedstawił zarys budżetu Klubu. Mimo, że miasto z pieniędzy podatników wybudowało obiekty to się okazało ,że koszt organizacji meczu w roli gospodarza jest droższe od meczu wyjazdowego. Skierował więc pytanie :kto dopuścił do takiej sytuacji?

 

Radny D. Kudła stwierdził, że z Klubem związany jest od 40 lat. Dziś należy odpowiedzieć na jedno pytanie: Czy możemy pomóc temu Klubowi?. Jest ostatnim drugoligowym Klubem w województwie. Należy promować się przez sport , bo nie ma lepszej reklamy jak co poniedziałkowe informacje w Przeglądzie sportowym że MKS Czarni Arena Żagań grają. Po to budowaliśmy Arenę żeby tam odbywały się mecze. Jeżeli PZPN zwraca się do nas o organizację finału Pucharu Piłki Nożnej Kobiet na której można będzie zarobić, to wiadomo ,że najpierw trzeba zainwestować. To jest nasz zespół. Jeżeli nie pomożemy temu Klubowi to kto ma pomoc? Nie dochodźmy dziś czyja to wina, dziś bądźmy na tak. Dziś podjęta decyzja wpłynie też na decyzję sponsorów.

 

Wiceprzewodniczący Mirosław  Ramza zarzucił radnemu D.Kudle, że będąc radnym poprzedniej kadencji nie zrobił nic by pomóc  Klubowi.

 

Prezes Woźniak stwierdził ,że radni nie zdają sobie sprawy z tego ile kosztuje utrzymanie drugoligowego Klubu. Dzisiaj zawodnicy zrzucają się na działalność Klubu, bo pieniądze jakie dzisiaj są przesuwane to na mój wniosek przesuwa się ze stypendiów na działalność Klubu. Od stycznia nie wpłynęła złotówka , a drużyna gra. Z tego wynika że to chłopcy mają się zrzucić na wydatki związane z działalnością. Pora podjąć decyzję czy nas stać czy nie?

 

Wiceprzewodniczący M. Ramza zaproponował, aby przeprowadzić referendum aby społeczeństwo wypowiedziało się czy chcą mieć Klub czy nie?

 

Przewodniczący Rady  stwierdził ,że próbuje się „pozamiatać pod dywan” to, że przez lata i niewłaściwe działania Klub został zadłużony i teraz jest problem. Brakuje dziś pieniędzy bo ktoś do tego doprowadził. Referendum powinno zawierać pytanie czy chcemy finasowania z budżetu miejskiego drugoligowego Zespołu MKS Czarni? Nie powinno się mówić, że radni zabierają chłopakom, bo wniosek złożył Prezes.

 

Radny H. Sienkiewicz stwierdził, ,że państwo ceduje na samorządy wiele zadań i obowiązków, a do tego rośnie bezrobocie. Środki muszą być racjonalnie wydatkowane. Chcemy pomóc ale musimy mieć jak.

 

Prezes Woźniak stwierdził, że teraz zaistniała sytuacja :jestem za a nawet i przeciw.

. Jeżeli nie pomoże się w formie dotacji to klub może wystawić fakturę za promocję. . Jednym ze sposobów uzdrowienia Klubu jest złożenie wniosku o upadłość. Można też przekształcić Klub w Spółkę akcyjną. Należałoby zapomnieć o waśniach i podjąć decyzję ponad podziałami, bo na dzień dzisiejszy nie ma sponsora strategicznego.

 

Burmistrz stwierdził, że nigdy nie będzie miasto spłacało długów Klubu. Chodzi o 60.000 które możemy dać na promocję .Inwestujemy w beton – obiekty, drogi, chodniki-ale zapominamy o inwestycjach  w ludzi. Kompensując Spółce te pieniądze pomagamy i Spółce i Klubowi. Budowanie pozytywnej atmosfery pomoże zdobyć sponsora.

 

Radny D. Kudła Stwierdził, że Prezes może zejść z 200.000 zł  ze stypendium i Burmistrz  może jeszcze dołożyć,  ale nie widzi dobrej woli radnych, aby temu Klubowi pomóc. Rozliczanie przeszłości w tym momencie nie rozwiąże problemu Klubu.

 

Radny Zdzisław Opala poprosił o przegłosowanie uchwały bez poprawek.

Wiceprzewodniczący Andrzej Łukasiewicz stwierdził, że martwi go fakt, że referendum ma decydować o tym, czy sport kwalifikowany w mieście ma być czy nie. Chce się zniszczyć 50 lat tradycji, a Mistrzostwa Europy za pasem. Sport kwalifikowany w miastach był ,jest  i będzie.

 

Po tym wystąpieniu zamknięto dyskusję . Ogłoszono 5 min przerwy

 

4.       Przyjęcie uchwały

Uchwała Nr XIX/13/2012 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2012 rok Gminy Żagań o statusie miejskim

Przystąpiono do glosowania kolejnych punktów ;

dz. 630 rozdz. 63095§6298 – 210 000 zł 

Głosowało 19 radnych. „Za „ 19 jednogłośnie
dz. 756 rozdz.75618 §0490 -     75.000 zł 
Głosowało 19 radnych. „za” 19 jednogłośnie

Przystąpiono do głosowania przeniesienia tej kwoty na remonty dróg.

Głosowało 19 radnych. „za” 12 , „wstrzymało się’ 0 , „przeciw” 7

Po tym głosowaniu głos zabrała Pani Skarbnik. Wyjaśniła, że zmiany w projekcie uchwały budżetowej mogą być wprowadzone tylko za zgodą jej autora. Burmistrz nie wyraża zgody na wprowadzenie tego do projektu uchwały. W tym momencie wniosek przed chwilą głosowany jest bezprzedmiotowy.

dz. 700 rozdz. 70005 § 0920-      5.000 zl
Głosowało 19 radnych.
„za”18 „ wstrzymało się”  1, „przeciw”0
 
- zmniejszenie wydatków

Dz. 926 rozdz. 92605 § 3250 – 200.000 zł -

Głosowało 19 radnych. „za” 19 jednogłośnie
 
- zwiększenie wydatków
Dz. 750 rozdz. 75075 § 4300 – 100.000 zł

Głosowało 19 radnych. „za” 7, „wstrzymało się” 0, „przeciw”12

Dz. 926 rozdz. 92695 § 6010- 100.000 zł

Głosowało 19 radnych. . „za” 7, „wstrzymało się” 0, „przeciw”12

 
W dz. 926 rozdz. 92605 – 290.000 zł

200.000 zł – Głosowało 19 radnych. „za’12, ‘”wstrzymało się” 6, „przeciw”1

 90.000 zl –Głosowało 19 radnych. „za”7, „wstrzymało się”0, „przeciw” 12

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany w budżecie będą polegały na tym, że przenoszona jest kwota 200.000 zł ze stypendiów na dotacje. Jeżeli będzie tylko ta zmiana to nie wykonujemy żadnego ruchu w dochodach bo nie możemy tych dochodów przeznaczyć na inne zadania. Trzeba  z tych zmian w dochodach się wycofać.

 
Przewodniczący Rady zarządził  głosowanie za zmianami w dochodach.
Głosowało 19 radnych. „za”12, „przeciw” 7
 

Głosowanie uchwały w całości

Głosowało 19 radnych. „za” 12, „wstrzymało się” 4, „przeciw” 3


Przewodniczący podziękował wszystkim przybyłym i zamkną sesję.
 
Protokołowała: Dorota Paluch

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Dorota Paluch
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-04-11
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Dorota Paluch
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-04-11 10:17:35
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-04-11 10:24:21
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2012-04-11 10:24:21
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1149 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony