ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: III/14/2006Drukuj informacjęAkt prawny: III/14/2006

Szczegóły informacji

III/14/2006

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: brak

Kadencja: brak

Data wejścia w życie: 2006-12-14

Data podjęcia/podpisania: 2006-12-14

Tytuł aktu:

w sprawie: Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 rok

Treść:

UCHWAŁA NR III/14/2006
RADY MIASTA ŻAGAŃ
z dnia 14 grudnia 2006 r.
w sprawie: Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 rok.
Na podstawie art.4 ust. l i 2 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§1
1. Uchwala się Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 r.
2. Program, o którym mowa w ust. l stanowi załącznik do mniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Żagań.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Przewodniczący
Rady Miasta Żagań

Zdzisław Mirski
---------------------------------------------------------------------
 
ZAŁĄCZNIK
DO UCHWAŁY NR III/14/2006
RADY MIASTA ŻAGAŃ
Z DNIA 14 GRUDNIA 2006 R.
PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W GMINIE MIEJSKIEJ ŻAGAŃ NA 2007 R.
1. Postanowienia ogólne.
2. Cele Miejskiego Programu na 2007 r.
3. Zadania Miejskiego Programu na 2007 r.
4. Preliminarz dochodów i wydatków na 2007 r.
Postanowienia ogólne
Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 r. jest kontynuacją zadań realizowanych w mieście Żagań od 1997 r. Zadania ujęte w Programie są inicjowane przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powoływaną przez Burmistrza Miasta w drodze zarządzenia. Osobą odpowiedzialną za realizację Programu i koordynację realizacji poszczególnych zadań i projektów jest Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Komunikacji Społecznej.
Finansowanie Programu.
Ustawa wskazuje gminom źródła pozyskiwania środków finansowych na realizację zadań: „W celu pozyskiwania dodatkowych środków na prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych gminy pobieraj ą opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych" (art. 11). Opłata ta stanowi dochód gminy, który w całości jest przekazywany na realizację zadań ujętych w programie. Zgodnie z art. 18 cytowanej ustaw dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych „wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczane na inne cele." Oznacza to, że środki pochodzące z opłat są ściśle powiązane z finansowaniem zadań gminnego programu i nie można ich wykorzystać na inne zadania, niemające z nim merytorycznego związku.
Cele Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2007 r.
Jako główne zadania programu przyjmuje się: zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z problemami już istniejącymi. Ideą stojącą za zasadą pomocniczości jest założenie, że im bardziej bierze się pod uwagę odbiorcę działań tym skuteczniej i plastyczniej - w zależności od lokalnych potrzeb - mogą być planowane zadania i dystrybuowane środki. Dlatego tak istotne jest przygotowanie lokalnej diagnozy pozwalającej ocenić aktualny stan problemów alkoholowych, zasobów i efektów podejmowanych działań oraz publikowanie wyników tych badań w środowisku lokalnym. W 2006 r. zostały przeprowadzone profesjonalne badania na podstawie których przygotowano diagnozę lokalnych problemów alkoholowych i innych zagrożeń społecznych. Programu Profilaktyki na 2007 r. napisany został w oparciu o dane diagnostyczne. Należy bowiem pamiętać, że jednym z podstawowych standardów w ocenie efektywności działań jest tzw. audyt zewnętrzny, będący ważnym dopełnieniem wewnętrznych mechanizmów kontroli i oceny realizacji różnych projektów oraz ich wpływu na ogólne cele, jakie sformułowano w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W roku 2007 w/w cele główne, kontynuując działania z lat poprzednich, planuje się zrealizować poprzez następujące cele szczegółowe:
1. Tworzenie dzieciom i młodzieży warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia m.in. poprzez organizację czasu wolnego.
2. Zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do programów profilaktycznych.
3. Prowadzenie edukacji publicznej i szkoleń przedstawicieli różnych profesji z zakresu problemów alkoholowych.
4. Zapewnienie pomocy wychowawczej i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
5. Zmniejszanie rozmiarów naruszeń prawa związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych poprzez prowadzenie regularnych kontroli punktów sprzedaży.
6. Zapewnienie dostępności profesjonalnej terapii dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
7. Promowanie trzeźwego stylu życia poprzez współpracę z mediami lokalnymi oraz wspieranie środowisk abstynenckich.

Zadania Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zgodnie z postanowieniami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do głównych zadań gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych należą:
I. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
II. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
V. Kontrola podmiotów prowadzących sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
I. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
1. Finansowanie zajęć terapeutycznych organizowanych przez Żagańskie Stowarzyszenie Klubu Abstynenta dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
2. Wspieranie działalności grup samopomocowych w Klubie Abstynenta.
3. Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych dla personelu medycznego, członków komisji, osób zajmujących się pracą z osobami uzależnionymi w celu podniesienia kwalifikacji.
4. Dofinansowanie organizacji Zlotu Klubów Abstynentów z terenu województwa lubuskiego.
5. Finansowanie dyżurów psychologa klinicznego dla osób uzależnionych w Poradni Zdrowia Psychicznego przy Niepublicznej Przychodni „KORMED" w Żaganiu.
6. Wspieranie działalności Żagańskiego Stowarzyszenia Klubu Abstynenta poprzez tworzenie bazy materialnej.
7. Uzupełnienie wyposażenia placówek w pomoce i sprzęty niezbędne do prowadzenia zajęć terapeutycznych i profilaktycznych,
II. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
Realizacja tego zadania będzie odbywać się poprzez:
1. Dofinansowanie działalności świetlic socjoterapeutycznych na terenie naszego miasta,
2. Organizowanie obozów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
3. Wspieranie działalności grup samopomocowych w tym m.in. grupy Al-Anon przy Klubie Abstynenta,
4. Finansowanie lub dofinansowanie szkoleń pedagogów, psychologów i nauczycieli w zakresie wdrażania i realizacji programów profdaktycznych w szkołach,
5. Współpraca z instytucjami zajmującymi się m.in. pomocą ofiarom przemocy:
* Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
* Komendą Powiatową Policji,
* Stowarzyszeniem Klubu Abstynentów,
* Poradnią Psychołogiczno-Pedagogiczną^
* Strażą Miejską.
6. Organizowanie, dofinansowanie lub finansowanie szkoleń indywidualnych osób lub grup zawodowych w zakresie pomocy ofiarom przemocy.
7. Zakup wyposażenia dla organizacji, stowarzyszeń i szkół realizujących programy profilaktyczne i terapeutyczne.
8. Organizacja i sfinansowanie półkolonii letnich i zimowych na bazie stowarzyszeń, szkół i organizacji.
9. Dożywianie dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
10. Organizowanie i dofinansowanie obozu terapeutycznego dla rodzin z problemem alkoholowym.
11. Realizacja programów profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania przemocy np. „Dotyk dobry i zły".
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;
Realizacja tego zadania odbywać się będzie m.in. poprzez:
1. Wdrażanie i realizację następujących programów profilaktycznych w szkołach:
a) 1 edycja Programu Elementarz 7 Kroków (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1, 2, 3, 4, 5, 7,)
b) Program NOE (Gimnazjum Nr ł i Nr 2)
c) Program Nasze Spotkania (Z. S . Mech., L.O, ZSTH - 6 oddziałów)
d) Program „Dotyk dobry i zły" (KL. VI SP NR 1, 2, 3, 4, 5, 7,)
e) Program „Jestem OK." (kl. IV i V SP 1, 2, 3, 4, 5, 7)
f) Program „Bądź wolny" (Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1, 2, 3, 4, 5, 7).
2. Zakup literatury, czasopism, książek i innych materiałów z przeznaczeniem do realizowania w szkołach programów profilaktycznych.
3. Dofinansowanie prowadzenia pozalekcyjnych zajęć sportowych.
4. Opłata za wydruk wydawnictw, gazetek szkolnych poświęconych problematyce uzależnień i promocji zdrowego stylu życia.
5. Sfinansowanie spektakli, przedstawień, wykładów i szkoleń dla dzieci i młodzieży dotyczących zdrowego stylu życia.
6. Wspieranie dokształcania w zakresie profilaktyki uzależnień.
7. Promowanie zdrowego stylu życia na terenie obiektów sportowych.
8. Współpraca z prasą lokalną i mediami poprzez umieszczanie artykułów dot. działalności profilaktycznej i terapeutycznej na terenie miasta Żagania m.in.
w Gazecie Lubuskiej, Gazecie Regionalnej, telewizji kablowej.
9. Współuczestnictwo w kampaniach profilaktyczno-edukacyjnych z zakresu uzależnień.
10.Organizację imprez i festynów trzeźwościowych dla dzieci i młodzieży np. z okazji Dnia Dziecka, Pierwszego Dnia Wiosny, Mikołajek.
11 .Wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
W ramach tego zadania zakłada się dalszy wzrost zaangażowania organizacji pozarządowych w realizację zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez udzielanie dotacji na realizację zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Dotacje udzielane będę na realizację następujących zadań:
1. Dofinansowanie kosztów utrzymania organizacji statutowo zajmujących się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych (Żagańskie Stowarzyszenie Klubu Abstynentów).
2. Dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych realizujących zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych m.in. Stowarzyszenie Klubu Abstynentów, Parafialny
Zespół „CARITAS" przy Parafii Św. Józefa, Stowarzyszenie Rodzin Katolickich przy Parafii Nawiedzenia NNMP.
3. Dofinansowanie działalności świetlic socjoterapeutycznych.
4. Dofinansowanie obozu terapeutycznego w Ciborzu dla rodzin z problemem alkoholowym organizowanego przez Klub Abstynenta.
5. Zorganizowanie dostępu do szkoleń przedstawicieli różnych zawodów stykających się w swej pracy z osobami z problemem alkoholowym i członkami ich rodzin
6. Dofinansowanie działalności klubów sportowych, organizacji, stowarzyszeń, parafii, które organizują imprezy, festyny trzeźwościowe promujące zdrowy styl życia.
V. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów Alkoholowych oraz podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dot. sprzedaży napojów alkoholowych.
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.
2. Kontrolę przeprowadzają:
a) upoważnieni przez Burmistrza pracownicy Urzędu Miasta,
b) członkowie Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
c) funkcjonariusze Straży Miejskiej w zakresie:
- przestrzegania porządku publicznego wokół miejsc sprzedaży napojów alkoholowych,
- przestrzegania ustawowego zakazu sprzedawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania napojów alkoholowych,
- czasu otwarcia placówek handlowych i gastronomicznych.
3. Zakres kontroli:
a) zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
b) przestrzegania warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwość i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
c) zgodność lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art. 12 ust. ł i 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości ...
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt 3, przeprowadzane są przez co najmniej dwie osoby, bez uprzedniego powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mająprawo do:
a) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta działalność,
b) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwolenia.
6. Czynności kontrolnych w przypadku, o których mowa w pkt 3 dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
7. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
8. Z przeprowadzanej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenia.
9. Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia
zezwolenia lub wszczyna postępowanie o cofnięciu zezwolenia bądź podejmuje inne działania przewidziane prawem.
10. Jednostka kontrolowana w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenia informację o wykonaniu zaleceń.

Preliminarz Dochodów i Wydatków na 2007 rok
I. Dochody:
1.Dział 756 rozdz. 75618 § 0480- 402.600 zł
Dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
II. Wydatki:
Dział 851 „Ochrona Zdrowia"
Rozdział 85154 „Przeciwdziałanie Alkoholizmowi" - 402.600zł
Wydatki na przeciwdziałanie alkoholizmowi.
I. Wydatki
§2820 Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom - 175.680 zł
§4110 Składki na ubezpieczenie społeczne - 3.000 zł
§4120 Składki na fundusz pracy - 500 zł
§4170 Wynagrodzenia bezosobowe- 66.920 zł
1. Wydanie opinii przez biegłego psychologa i psychiatrę- 11.000 zł
2. Dieta za udział w posiedzeniach zespołu motywującego - 4.000 zł
3. Opłata za zajęcia z dziećmi i młodzieżą w ramach programów profilaktycznych - 11.620 zł tj.:
a) 1 edycja Programu Elementarz 7 Kroków (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1, 2, 3, 4, 5, 7,) - 4.000 zł
b) Program NOE (Gimnazjum Nr 1 i Nr 2) - 1.500 zł
c) Program Nasze Spotkania (ZSM, LO, ZSTH -- 6 oddziałów) - 4.000 zł
d) Program „Dotyk dobry i zły" (SP NR 1, 2, 3, 4, 5, 7) - 520 zł
e) Program „Jestem OK." (SP 1, 2, 3, 4, 5, 7) - 600 zł
f) Inne programy profilaktyczne dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży - 1.000 zł

4. Sfinansowanie dyżurów psychologa klinicznego dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin- 15.300 zł
5. Świadczenia za prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w szkołach - 16.000 zł
6. Wynagrodzenie roczne sekretarza Komisji - 3.600 zł (300 zł x 12m-cy)
7. Świadczenia za prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych podczas półkolonii organizowanych na bazie szkół -5.400 zł
§4210 Zakup materiałów i wyposażenia - 55.000 zł.
a) Zakup wyposażenia dla szkół realizujących programy profilaktyczne i terapeutyczne - 3.000 zł
b) Zakup literatury do realizowanych w szkołach programów profilaktycznych, czasopism, książek, taśm wideo, środków czystości i innych materiałów - 1.500 zł
c) Zakup materiałów na organizację kursów, szkoleń, wykładów, seminariów dla uczniów, pedagogów szkolnych, kuratorów, personelu medycznego, członków komisji ds. profilaktyki - 500 zł
d) Zakup materiałów, nagród, artykułów spożywczych, napojów na organizowane festyny, imprezy trzeźwościowe i konkursy dotyczące zdrowego stylu życia np. zabawa karnawałowa, Powitanie Wiosny, Dzień Dziecka, zabawy dla dzieci ze świetlic, Młodzieżowe Dni Sportu i inne - 12.000 zł
e) Zakup artykułów spożywczych dla potrzeb dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych (słodkie bułki, jogurty, słodycze
i inne)-33.000 zł
f) Zakup materiałów na organizację półkolonii w szkołach- 3.500 zł
g) Zakup materiałów na organizację imprez, konkursów dotyczących
bezpieczeństwa dzieci i młodzieży - 1.500 zł
§ 4300 Zakup usług pozostałych - 96.000 zł
1. Opłata za wykonanie tablic informacyjnych, wydruk ulotek informacyjnych, gazetek szkolnych poświęconych problematyce uzależnień i promocji zdrowego stylu życia - 2.000 zł
2. Usługi transportowe w zakresie przewozu osób i dzieci w ramach turnusów rehabilitacyjnych, festynów, wycieczek oraz innych imprez promujących zdrowy styl życia - 3.000 zł
3. Opłaty za dokształcanie pedagogów, personelu medycznego, członków komisji, osób zajmujących się pracą z osobami uzależnionymi od alkoholu -2.000 zł
4. Sfinansowanie półkolonii na bazie szkół publicznych (programy profilaktyczne, wyżywienie, seanse filmowe, wycieczki, zabawy i inne) - 12.000 zł
5. Sfinansowanie terapii systemowej dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin-34.000 zł
6. Sfinansowanie organizacji imprez, festynów trzeźwościowych, wycieczek, koncertów dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych (opłata zespołów muzycznych, programów i innych kosztów) - 40.000 zł
7. Wynagrodzenia za spektakle, przedstawienia, wykłady i szkolenia dla młodzieży dotyczące zdrowego stylu życia i zapobiegania uzależnieniom (pierwszy dzień wiosny, majówka rodzinna, Dzień Dziecka, rozpoczęcie i zakończenie wakacji, Jarmark Michała, imprezy mikołajkowe itp.) - 3.000 zł
§ 4410 Podróże służbowe krajowe - 2.500 zł.
1.Opłaty za wyjazdy na szkolenia, kursy, kontrole jednostek i organizacji świadczących usługi w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
§ 4430 Różne opłaty i składki - 3.000 zł.
1. Opłaty sądowe od wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie leczenia odwykowego.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Artemiusz Władyka
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2006-12-27
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Artemiusz Władyka
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2006-12-27 14:52:47
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2006-12-27 14:53:03
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2006-12-27 14:52:47
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
993 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony