ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XLII/23/2006Drukuj informacjęAkt prawny: XLII/23/2006

Szczegóły informacji

XLII/23/2006

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: brak

Kadencja: brak

Data wejścia w życie: po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w D.U. Woj. L

Data podjęcia/podpisania: 2006-04-27

Tytuł aktu:

w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy miejskiej Żagań

Treść:

Uchwała Nr XLII/23/2006
Rady Miasta Żagań
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
 
w sprawie: szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy miejskiej Żagań
                    Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr  236, poz. 2008) Rada Miasta  Żagań po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żaganiu uchwala co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne. 
§ 1
1.        Uchwala się Regulamin porządku i czystości na terenie Gminy Miejskiej Żagań
2.        Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach znajdujących się na terenie  Gminy  Żagań o statusie miejskim 
§ 2
Ilekroć w Uchwale jest mowa o:
 
§         Ustawie
- rozumie się przez to Ustawę z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr  236, poz. 2008)
§         Gminie
- rozumie się przez to Gminę Miejską Żagań
§         Nieruchomości
- rozumie się przez to część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności oraz budynki trwale związane z gruntem (art.46 § kc)
§      Właścicielach nieruchomości
– rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
§        Gminnym Planie Gospodarki odpadami                     (dalej GPGO)
-    rozumie się przez to Plan Gospodarki Odpadami dla Łużyckiego Związku Gmin – przyjęty uchwałą Nr X/1/2004 Zgromadzenia Łużyckiego Związku Gmin z dnia 30 czerwca 2004 w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska z Planem Gospodarki odpadami dla Łużyckiego Związku Gmin, zmienionymi uchwałą Nr XVI/2/2005 Zgromadzenia z dnia 29 czerwca 2005 roku.
§    Nieczystościach ciekłych
- rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
§      Odpadach komunalnych
– rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
§    Odpadach balastowych
- rozumie się przez to wyselekcjonowane (pozbawione innych rodzajów odpadów komunalnych nadających się do wykorzystania lub przeznaczonych do unieszkodliwiania w sposób inny niż składowanie) odpady komunalne drobne zbierane do typowych pojemników,
§     Odpadach budowlanych
-  rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów
§     Odpadach ulegających biodegradacji
– rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, a w szczególności odpady zielone powstające w wyniku pielęgnacji   terenów zielonych, odpady pochodzenia roślinnego z targowisk, a także resztki spożywcze powstające w gospodarstwach domowych.
§        Odpadach  wielkogabarytowych
  rozumie się przez to odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach na odpady,
§         Odpadach obojętnych
– rozumie się przez to odpady, które nie ulegają istotnym przemianom fizycznym, chemicznym lub biologicznym, a w szczególności popiół i żużel powstające w gospodarstwach domowych,
§        Odpadach  niebezpiecznych
-  rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy   z  27 kwietnia  2001r. o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628 ze zm.)
§        Zbiornikach bezodpływowych
– rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,
§        Zabudowie jednorodzinnej
– rozumie się przez to budynki wolnostojące z jednym lub dwoma wejściami mieszczące najwyżej kilkanaście lokali mieszkalnych, liczące do trzech kondygnacji.
§        Zabudowie wielorodzinnej
– rozumie się przez to zabudowę budynkami wielorodzinnymi i wielolokalowymi, o wielu wejściach, liczące ponad 3 kondygnacje mieszkalne.
§         Chowie zwierząt
– rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich
§    Zwierzętach bezdomnych
– rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały
§      Zwierzętach domowych
– rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem, utrzymywane przez człowieka dla towarzystwa (psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby, żółwie i inne trzymane w celach niehodowlanych)
§        Zwierzętach gospodarskich
– rozumie się przez to zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.
§ 3
Regulamin obowiązuje:
1.      Właścicieli, zarządców oraz inne osoby posiadające tytuł prawny do nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy.
2.      Wykonawców robót budowlanych,
3.      Jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
§ 4

Gmina Żagań, jako członek Łużyckiego Związku Gmin realizuje zadania zgodnie z „Programem Ochrony Środowiska dla Łużyckiego Związku Gmin” i załącznikiem pt. ”Plan Gospodarki Odpadami dla Łużyckiego Związku Gmin” – przyjętymi uchwałą Nr X/1/2004 Zgromadzenia z dnia 30 czerwca 2004, zmienionymi uchwałą Nr XVI/ 2 /2005 Zgromadzenia z dnia 29 czerwca 2005 roku.

Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości. 
§ 5
1.         Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymywania czystości i porządku, należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości oraz estetyki, poprzez:
1.         Wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość urządzeń  służącą do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń we właściwym stanie sanitarnym jak również  pomieszczeń  mieszczących urządzenia na odpady.
2.         Zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz pozbywania się tych odpadów,
3.         Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz innych części nieruchomości służących do użytku publicznego, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych,
4.         Usuwanie  nawisów (sopli) z okapów , rynien  i innych części nieruchomości.
5.         Usuwanie ze ścian budynków , ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp. Umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa;
6.         Niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego  i resztek materiałów budowlanych , powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków. 
7.         Przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej w terminie 6 miesięcy od momentu zawiadomienia o oddaniu do użytkowania sieci lub, w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
8.         Pielęgnację zieleni, tj. trawników, rabatek, krzewów itp.
9.         Realizację  innych obowiązków określonych w niniejszym regulaminie.
2.            Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1 na terenie budowy należy także do wykonawcy budowy.    
§ 6
Na terenie Gminy zabrania się:
1.            Spalania odpadów na powierzchni ziemi, w instalacjach grzewczych budynków i paleniskach kuchennych. Dopuszcza się spalanie odpadów drewnianych nie zawierających substancji niebezpiecznych.
2.            Spalania w pojemnikach i koszach  na odpady  jakichkolwiek odpadów.
3.            Stosowania szkodliwych środków chemicznych do usuwania śniegu i lodu.
4.            Niszczenia i uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń i wyposażenia placów zabaw i skwerów.
5.            Niszczenia i uszkadzania obiektów infrastruktury komunalnej, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów do umieszczania reklam i ogłoszeń.
6.            Niszczenia i uszkadzania roślinności.
7.            Umieszczania ogłoszeń i reklam na pniach drzew.
8.            Malowania, tzw. grafitti, poza miejscami do tego wyznaczonymi,
9.            Zakopywania wszelkich odpadów.
10.         Indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych.
11.         Wylewania nieczystości ciekłych poza stacjami zlewnymi.
12.          Wykorzystania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia jakichkolwiek odpadów i ścieków.
§ 7
1.        Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów z podmiotem  posiadającym stosowne zezwolenie na prowadzenie tego typu działalności.
2.        Właściciele nieruchomości są zobowiązani , w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji ludności  liczby osób zamieszkujących  na terenie nieruchomości, lub gdy stan faktyczny różni się  od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynach.
3.        Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani, w celu przygotowania umowy, do podania  upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego informacji umożliwiającej obliczenie zapotrzebowania  na pojemniki.  
4.        Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania dowodów płacenia za usługi usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych.
5.        Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udzielania firmie wywozowej informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.
6.        Właściciele nieruchomości, nieposiadający ważnych umów na wywóz odpadów komunalnych zobowiązani są w ciągu 1 miesiąca od wejścia w życie uchwały do zawarcia umów z podmiotami posiadającymi zezwolenie na usuwanie odpadów komunalnych. Obowiązek obejmuje zarówno usuwanie odpadów stałych, jaki i ścieków sanitarnych.
§ 8
1.        Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, w sposób nie dopuszczający do ich przepełnienia.
2.        Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej. 
§ 9
1.            Mycie i naprawa pojazdów  samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie  w miejscach do tego wyznaczonych. 
2.            Zezwala się na mycie  pojazdów samochodowych  na terenie  nieruchomości nie służących do użytku publicznego,  pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim  ich przejściu przez łapacz oleju lub odstojnik.                         Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione
3.            Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości , pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia  wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 10
1.   Właściciele nieruchomości obowiązani są do segregowania i odrębnego gromadzenia  rodzajów odpadów w szczególności:
1.        Szkło i stłuczka szklana kolorowe i bezbarwne
2.        Makulatura,
3.        Tworzywa sztuczne,
4.        Odpady wielkogabarytowe,
5.        Odpady niebezpieczne,
6.        Odpady balastowe.
2.   Z chwilą uruchomienia Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Marszowie właściciele nieruchomości  zobowiązani są do segregowania i odrębnego gromadzenia następujących rodzajów odpadów w szczególności:
1.        Szkło i stłuczka szklana kolorowe,
2.        Szkło i stłuczka szklana bezbarwne,
3.        Makulatura,
4.        Puszki i drobny złom,
5.        Tworzywa sztuczne,
6.        Odpady wielkogabarytowe,
7.        Odpady niebezpieczne,
8.        Odpady organiczne,
9.        Odpady balastowe.
Rozdział 3
Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, ich rozmieszczenie i utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 11
1.         Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub gminy lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z firmą wywozową. 
2.         Właściciel nieruchomości zobowiązany jest gromadzić powstające odpady komunalne i nieczystości ciekłe na terenie własnej nieruchomości, a w przypadku braku takiej możliwości na terenach nie będących jego własnością  po uzyskaniu zgody i  na warunkach określonych przez  właściciela danej nieruchomości.
§ 12
1.        Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, nie odprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z innych przepisów, w szczególności  z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane  (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. nr 207 poz. 2016 z późn. zm.).
2.        Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.
§ 13
Odpady komunalne wielkogabarytowe, szkodliwe i z remontów powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład utylizacji.  
§ 14
1.         Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w niniejszym regulaminie i wyłącznie do tego celu przeznaczone worki z tworzywa. Pojemniki i worki swoją kolorystyką powinny odpowiadać następującemu przeznaczeniu:
1.        Zielony – z przeznaczeniem na szkło i stłuczkę szklaną kolorowe,
2.        Biały – z przeznaczeniem na szkło i stłuczkę szklaną bezbarwne,
3.        Niebieski – z przeznaczeniem na makulaturę,
4.        Czerwony – z przeznaczeniem na puszki i drobny złom,
5.        Żółty – z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,
6.        Brązowy – z przeznaczeniem na odpady organiczne.
7.        Czarny lub srebrny – z przeznaczeniem na odpady balastowe
2.            Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną z firmą wywozową, z uwzględnieniem warunków lokalnych.
§ 15
1.        Powstające na terenie nieruchomości odpady organiczne powinny być w miarę możliwości kompostowane we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości.
2.        Z obowiązku określonego w ust. 1 zwolnieni są właściciele nieruchomości, którzy nie będą mieli możliwości lokalizacyjnych do zorganizowania kompostownika (szczególnym przypadkiem braku takich możliwości są nieruchomości z budynkami wielolokalowymi). W przypadku takim postępowanie z tymi odpadami powinno odbywać się zgodnie z postanowieniami określonymi w ust. 3, 4 i 5.
3.        Powstające na terenie nieruchomości odpady organiczne, które nie mogą być kompostowane na terenie nieruchomości powinny być gromadzone oddzielnie i przekazywane do kompostowni odpadów, jeśli firmie wywozowej taką kompostownię wskazano.
4.        W okresie przejściowym, (tj. do czasu zapewnienia możliwości odbioru wyselekcjonowanych odpadów organicznych przez firmę wywozową), mogą one być gromadzone i usuwane razem z odpadami balastowymi.
5.        Odpady organiczne w postaci drewna i części roślin nadających się do spalania powinny być wykorzystywane do celów energetycznych.
6.        Kto w brew zakazowi termicznie przekształca odpady poza spalarniami odpadów lub współspalarniami podlega karze aresztu albo grzywny.
§ 16
1.        Odpady komunalne balastowe mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.
2.        Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych balastowych mogą mieć pojemność od 0,05 do 5 m3, a kontenery od 5 do 36 m3.
3.        W sytuacjach wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie odpadów komunalnych balastowych w przeznaczonych do tego celu szczelnych workach z tworzywa, koniecznie czarnego koloru.
4.        Pojemniki i worki na odpady komunalne balastowe służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów. 
§ 17
Kosze na odpady, ustawiane przy drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:
1.        Powinny być rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich dla wszystkich użytkowników w/wym. terenów,
2.        Powinny być ustawione w miejscach nie powodujących zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich opróżnianie przez firmę wywozową,
3.        Powinny być rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych i przebywania znacznej ilości osób,
4.        Powinny być estetyczne i zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów. 
§ 18
1.        Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki i worki na odpady i kosze na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania pojemników i koszy na odpady.
2.        Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne i koszach na odpady śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych a także odpadów z działalności gospodarczej.
3.        Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów komunalnych   (także suchych odpadów roślinnych). 
§ 19
1.        Miejsca gromadzenia odpadów komunalnych powinny być przygotowane zgodnie z przepisami    rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych  jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
2.        Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu  wyodrębnionym  dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma , należy wystawiać je w dniu odbioru , zgodnie z  harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości .Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów  podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.
3.        Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
4.        Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady ustawianych przy drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej. 
5.        Szczelny  zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu  ich opróżnienia. 
Rozdział 4
Częstotliwość, minimalna pojemność pojemników i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 20
1.        Stałe odpady komunalne muszą być usuwane z nieruchomości systematycznie, w terminach uzgodnionych   z firmą wywozową, z częstotliwością, co najmniej:
ˇ         cztery razy w miesiącu - odpady balastowe i
ˇ         dwa razy w miesiącu inne niż balastowe, wyselekcjonowane odpady komunalne.
ˇ         jeśli właściciel nieruchomości nie selekcjonuje odpadów, usuwanie komunalnych odpadów zmieszanych powinno odbywać się przynajmniej jeden raz w tygodniu, lub częściej w zależności od ilości i stopnia wypełnienia pojemnika. 
2.        Odpady wielkogabarytowe powinny być usuwane z nieruchomości, w cyklu kwartalnym.
3.        Odpady  niebezpieczne  powinny być usuwane z nieruchomości, co najmniej jeden raz  na miesiąc, w zabudowie wielorodzinnej na bieżąco  w lokalnych /mobilnych punktach odbioru selektywnego  lub jak w zabudowie wielorodzinnej.
4.        Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością ustalona ze stacją zlewną, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika, zgłoszenia tego faktu przedsiębiorcy uprawnionemu, z którym posiada umowę na opróżnianie zbiorników,  przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu.
5.        W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel  nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.
6.        Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami  są zobowiązani usuwać odpady codziennie.
7.        Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać  je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
8.        W przypadku wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków usuwanie osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni  wynika z instrukcji eksploatacyjnej oczyszczalni, która winna być opracowana  przez uprawniony podmiot i udokumentowana.     
  § 21 
1.        Ustala się następujące minimalne pojemności pojemników na odpady komunalne balastowe, w jakie powinna być wyposażona nieruchomość przyjmując częstotliwość wywozu 1 x tydzień :
1.        25 l – dla każdej z osób zamieszkałych na nieruchomości.
2.        10 l - na każdą osobę w domach opieki społecznej, hotelach oraz biurach, urzędach i zakładach pracy, niezależnie od odpadów opakowaniowych i innych niż odpady komunalne,
3.        25 l – na każde miejsce dla konsumenta i zatrudnioną osobę, nie mniej jednak niż 220 l na punkt, dla restauracji, baru, punktu małej gastronomii, niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż komunalne,
4.        30 l - na osobę zatrudnioną, nie mniej jednak niż – 220 l na punkt, dla sklepów, punktów usługowych, przychodni i praktyk lekarskich, niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż odpady komunalne,
2.        Ustala się następujące minimalne pojemności pojemników na odpady komunalne zmieszane, w jakie powinna być wyposażona nieruchomość przyjmując częstotliwość wywozu 1 x tydzień :
1.        40 l – dla każdej z osób zamieszkałych na nieruchomości.
2.        20 l - na każdą osobę w domach opieki społecznej, hotelach oraz biurach, urzędach i zakładach pracy, niezależnie od odpadów opakowaniowych i innych niż odpady komunalne,
3.        40 l – na każde miejsce dla konsumenta i zatrudnioną osobę, nie mniej jednak niż 220 l na punkt, dla restauracji, baru, punktu małej gastronomii, niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż komunalne,
4.        30 l - na osobę zatrudnioną, nie mniej jednak niż – 220 l na punkt, dla sklepów, punktów usługowych, przychodni i praktyk lekarskich, niezależnie od odpadów opakowaniowych i odpadów innych niż odpady komunalne,
3.        Pojemność ustalona w pkt. 1 i 2, nie dotyczy osób zamieszkałych w budynkach wielolokalowych.  W  przypadku tym pojemność kontenerów i pojemników na odpady komunalne wynika z faktycznych potrzeb i powinna być uregulowana odpowiednią umową zarządcy nieruchomości z firmą wywozową.
4.        W przypadku, gdy nieruchomość jest zamieszkiwana przez osoby fizyczne i dodatkowo prowadzona jest na niej działalność gospodarcza bądź usługowa pojemności określone w ust. 1 sumują się i powinny być zawarte odrębne umowy dotycząca usuwania odpadów.
5.        Ilość nieczystości płynnych usuwanych ze zbiorników bezodpływowych wylicza się według zasad określonych w Ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym oprowadzaniu ścieków  ( Dz. U. nr  72 poz. 747 z późn. zm.)
§ 22
Ustala się następujące zasady rozmieszczania pojemników na odpady nie selekcjonowane
oraz pojemników   i  worków na odpady balastowe na nieruchomościach:
1.        Na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien się znajdować pojemnik (pojemniki) lub worek (worki) o pojemności będącej co najmniej połową iloczynu liczby osób rzeczywiście zamieszkałych na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w § 21 niniejszego regulaminu. Dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemnika i z zachowaniem zasady wyliczenia ich pojemności jak wyżej dla wszystkich osób na nieruchomościach wyposażonych we wspólny pojemnik.
2.        Dozwolone jest odstępstwo od tej zasady, w przypadku, gdy właściciel nieruchomości zawarł umowę na usuwanie odpadów komunalnych i usuwa te odpady z częstotliwością większą niż dwa razy w miesiącu. W przypadku takim pojemniki powinny zapewniać możliwość gromadzenia odpadów, nie powodującą ich przepełnienia. Przypadek taki dotyczy w szczególności nieruchomości obejmujące budynki wielolokalowe, szkoły i przedszkola, biura i inne służące przebywaniu większej ilości osób. 
§ 23  
1.        Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości , złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę. Zamówienie musi być realizowane w okresie 36 godzin od złożenia   
2.        Podmiot uprawniony jest zobowiązany do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych.
3.        Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem . 
§ 24
Nakłada się na jednostki wywozowe obowiązek wywożenia odpadów komunalnych, z wyłączeniem wyselekcjonowanych surowców wtórnych, wyłącznie na składowisko odpadów w miejscowości Chrobrów oraz do punktu zlewnego na oczyszczalni ścieków w Żaganiu. Od momentu uruchomienia Zakładu Zagospodarowani Odpadów w Marszowie wprowadzony zostanie obowiązek dostarczania przez jednostki wywozowe, wszelkich odpadów komunalnych, do ZZO Marszów oraz odpadów balastowych na składowiska odpadów komunalnych w Chrobrowie – do czasu zamknięcia – zgodnie z zasadą „bliskości”.
Rozdział 5
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych.
§ 25
1.        Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, zobowiązane są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta nie były uciążliwe dla otoczenia. 
2.        Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru i nie porzucania zwierząt.
3.        Utrzymujący psy są zobowiązani do:
§         prowadzenia psa na uwięzi i w  kagańcu,
§         prowadzenia psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel  (opiekun) sprawuje kontrole nad jego zachowaniem,
§         nie wprowadzania psów na teren placów zabaw i piaskownic dla dzieci,
§         usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy, postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,
§         oznakowania psa w sposób  przyjęty przez gminę,
§         systematyczne szczepienie psa przeciwko wściekliźnie zgodnie z ustawą  z dnia 11 marca 2004 roku o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych (Dz.U. Nr 69, poz.625, z późn. zm.),
§         uzyskanie zezwolenia burmistrza na utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77 poz.687).
§         nie dopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez psy (np. uporczywe szczekanie),
§         psy używane do pilnowania powinny być zabezpieczone przed wydostaniem się poza teren pilnowanego obiektu, a teren powinien być oznaczony dodatkowo tabliczkami o treści  „uwaga pies” ,
4.        Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem  się z pomieszczenia.
5.        Gmina zapewnia ochronę przed bezdomnymi zwierzętami lub pozostawionymi czasowo bez opieki poprzez interwencyjne wyłapywanie zwierząt bezdomnych oraz zapewnienie opieki i schronienia wyłapanym zwierzętom.
Rozdział 6
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
 
§ 26
1.        Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących obszarach: 
a)       wyznaczonej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Śródmiejskiej Strefy Prestiżowej obejmującej obszar ograniczony ulicą Nowogródzką, Armii Krajowej, Piłsudskiego, rzeką Bóbr, Żelazną do skrzyżowania z ulicą Kolejową i dalej ulicą Kolejową, Przyjaciół Żołnierza, Piastowską do granicy parku przy ulicy Żarskiej, ulicą Śląską, Zamkową oraz tereny w rejonie ulicy Adama Asnyka do rzeki Bóbr.     
b)       Osiedla zabudowy wielorodzinnej osiedla XXX-lecia i Bolesławieckiej oraz osiedla Generała Józefa Bema.
2.        Na pozostałych terenach miasta dopuszcza się utrzymanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami: 
§         wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych,
§         przetrzymanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich, 
§         zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na nieruchomościach położonych w promieniu nie mniejszym niż 50 m od budynków szkół, przedszkoli, placówek kulturalnych, zakładów opieki zdrowotnej i urzędów organów administracji pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie,
§         prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany zapewnić przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
§         posiadania odpowiednich obiektów zgodnie z wymogami Prawa Budowlanego.
 
Rozdział 7
Obowiązki w zakresie przeprowadzania deratyzacji, wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 27
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, w miarę potrzeb, deratyzacji na terenie nieruchomości.
§ 28
1.        W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.
2.        Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
3.        Stosowanie środków trujących przeciwko gryzoniom powinno być zgodne z instrukcją znajdującą się na opakowaniach. Trucizna powinna być wyłożona w piwnicach oraz miejscach składowania odpadów komunalnych. Miejsca wyłożenia trutki winny być oznakowane napisem „Uwaga trucizna”. Przez cały okres deratyzacji obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie wyłożenia środków zwalczających gryzonie.
4.        Właściciele nieruchomości mają obowiązek umożliwić kontrolę w zakresie sposobu i skuteczności działań deratyzacyjnych
 
Rozdział 8
Przepisy końcowe
 
§ 29
 
Kto nie przestrzega postanowień niniejszego Regulaminu podlega karze na podstawie przepisów kodeksu wykroczeń oraz art.10 tej ustawy.
§ 30
 
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Żagań.
 
§ 31
 
Traci moc uchwała Nr XXXIII/45/97 z dnia 26 czerwca 1997 r. Rady  Miejskiej Żagania w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.”
 
§ 32
 
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
 
§ 33
 
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego. 
 
    PRZEWODNICZĄCY
              RADY MIASTA ŻAGAŃ
                        Marian Łęcki
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Ewa Panek
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2006-04-28
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Ewa Panek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2006-04-28 12:34:03
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2006-04-28 12:42:00
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2006-04-28 12:34:03
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4104 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony