ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Statut Gminy Żagań o statusie miejskim

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2003-07-04 11:30:32 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

UCHWAŁA Nr VI/54/2003


RADY MIASTA ŻAGANIA
z dnia 27 lutego 2003 r.
w sprawie Statutu Gminy Żagań o statusie miejskim.
 
Na podstawie art. 18 ust.
2 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 r. poz. 1591 z późniejszymi zmianami), Rada Miasta Żagania
u c h w a l a
 
STATUT MIASTA ŻAGANIA
 
Rozdział I - POSTANOWIENIA
OGÓLNE
 
§ 1
 
1. Gmina Żagań o statusie miejskim, zwana dalej "MIASTEM ŻAGAŃ" jest jednostką samorządu gminnego posiadającą osobowość prawną i powołana jest do wykonywania zadań publicznych na swoim terytorium.
 
2. Organami Miasta Żagania są:

1/ RADA MIASTA zwana dalej Radą,

2/ BURMISTRZ MIASTA zwany dalej Burmistrzem.
 
3. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na terenie Miasta Żagania z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią wspólnotę samorządową realizującą swoje cele poprzez:

1/ wybraną przez siebie Radę oraz Burmistrza,

2/ organy wybrane przez Radę,

3/ udział w referendach lokalnych, których zasady i tryb przeprowadzenia określa odrębna ustawa,

4/ udział w konsultacjach społecznych.
 
4. Działalność organów Miasta jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynika wyłącznie z ustaw.
 
5. Jawność działania organów Miasta obejmuje w szczególności prawo obywateli do:

1/ uzyskiwania informacji,

2/ wstępu na sesje Rady,

3/ wstępu na posiedzenia Komisji Rady,

4/ dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Miasta i Komisji Rady.
 
6. Zasady dostępu i korzystania z dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt. 4 określa załącznik nr 7 do iniejszego Statutu.
 
§ 2
 
1. Miasto Żagań położone jest w województwie lubuskim i obejmuje obszar 39,98 km2 .
 
2. Granice terytorialne miasta określa mapa w skali 1:38.000 stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
 
3. Zmiana granic miasta może nastąpić w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, po uprzednim przeprowadzeniu przewidzianego ustawowo postępowania.
 
4. Miasto Żagań może tworzyć, łączyć, dzielić oraz znosić jednostki pomocnice. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
Statut jednostki pomocniczej powinien określać w szczególności:

1/ nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2/ zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3/ organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4/ zakres zadań przekazywanych jednostce pomocniczej przez Miasto oraz sposób ich realizacji,
5/ zakres i formy kontroli oraz nadzoru Rady na działalnością organów jednostki pomocniczej.
5. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Miasta.
 
§ 3
 
1. Herbem Miasta jest znak, którego opis i wzór określa załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.
 
2. Barwy Miasta określa jego flaga o kształcie prostokątnego płata tkaniny w kolorach: czerwony, żółty i czerwony, które nawiązują do historycznych barw Księstwa Żagańskiego. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 6: 9.

Wzór flagi zawiera załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.
 
3. Zasady używania herbu i barw Miasta oraz insygniów władz określa Rada.
 
§ 4
 
Siedzibą organów Miasta jest miejscowość Żagań.
 


Rozdział II - ZAKRES DZIAŁANIA, ZADANIA MIASTA ORAZ ZASADY
ICH REALIZACJI
 
§ 5
 
1. Podstawowym zadaniem Miasta jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:

1/ ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2/ miejskich dróg, ulic, placów, mostów oraz organizacji ruchu drogowego,

3/ wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk, a także utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4/ lokalnego transportu zbiorowego,

5/ ochrony zdrowia,

6/ pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7/ gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8/ edukacji publicznej,

9/ kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10/ kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11/ targowisk i hal targowych,

12/ zieleni gminnej i zadrzewień,

13/ cmentarzy gminnych,

14/ porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15/ utrzymania miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16/ polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17/ wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18/ promocji Miasta,

19/ współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20/ współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
 
2. Miasto podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców, a zwłaszcza wśród młodzieży.
 
3. Rada, na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady miasta mającej charakter konsultacyjny.
 
4. Powołując młodzieżową radę miasta, Rada nadaje jej statut określający tryb wyboru członków i zasady działania.
 
5. W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.
 
6. Zadania publiczne mogą być realizowane w drodze współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
 
§ 6
 
1. Zakres działania Miasta określają:
 
1/ ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
 
2/ porozumienia zawarte z innymi gminami i miastami oraz organami administracji rządowej,
 
3/ uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum miejskiego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
 
2. Miasto nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej , chyba że ustawy stanowią inaczej.
 
§ 7
 
1. Miasto wykonuje swoje zadania:
 
1/ poprzez działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,
 
2/ poprzez miejskie jednostki organizacyjne, których wykaz prowadzi Burmistrz,
 
3/ poprzez działalność innych podmiotów
- krajowych i zagranicznych
 - na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
 
4/ jednostki organizacyjne i podmioty wymienione w ust. 1 mogą zarządzać majątkiem Miasta, służącym zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, na zasadach określonych przez Radę, w drodze odrębnych uchwał.
 
Rozdział III - WŁADZE MIASTA
 
§ 8
 
Mieszkańcy Miasta wykonują
swoje uprawnienia na zasadach określonych w § 1 ust 3 Statutu.

§ 9
 
1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Mieście jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
 
2. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej ustawowego składu, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
 
§ 10
 
1. W skład Rady wchodzi 21 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
 
§ 11
 
1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
 
1/ uchwalanie Statutu Miasta,
 
2/ ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
 
3/ powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Miasta - na wniosek Burmistrza,
 
4/ uchwalania budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
 
5/ uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
 
6/ uchwalania programów gospodarczych,
 
7/ ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych Miasta, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
 
8/ podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
 
9/ podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
 
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
 
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
 
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
 
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
 
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
 
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
 
g) określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
 
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
 
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym.
 
10/ określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,
 
11/ podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,
 
12/ podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
 
13/ podejmowanie uchwał w sprawach: herbu, flagi i hejnału Miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
 
14/ nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta oraz odznak honorowych,
 
15/ podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
 
16/ podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
 
17/ podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady,
 
18/ podejmowanie uchwał w sprawie określania zasad i trybów przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Miasta,
 
19/ stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady
 
2. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
 
§ 12
 
1. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
 
2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący starszy wiekiem.
 
3. Wyboru osób, o których mowa w ust. 1 dokonuje Rada na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.
 
4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do Rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem art. 20 ust. 2b ustawy o samorządzie gminnym.
 
5. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny, obecny na sesji.
6. Czynności o jakich mowa w ust. 4 obejmują:

1/ przesłanie zainteresowanym osobom oraz instytucjom zawiadomienia o zwołaniu sesji, z określeniem terminu, miejsca i porządku obrad pierwszej sesji wraz z projektami uchwał,

2/ dokonanie otwarcia sesji,

3/ powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem radnemu.
 
7. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 6 pkt. 1, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie istotnych spraw Miasta.
 
8. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.
 


§ 13
 
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
 
2. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji Rady dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
 
3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
 
4. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady Miasta Żagania wynosi 11 głosów.
 
5. Na wniosek Burmistrza, Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeśli ten wniosek wraz z projektem uchwały wpłynął do Rady co najmniej na siedem dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.
 


W takim przypadku, wniosek Burmistrza wraz z projektem uchwały jest równocześnie przesłany drogą pocztową lub w inny skuteczny sposób do wiadomości wszystkich radnych.
 
6. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej jednej czwartej ustawowego składu Rady, Przewodniczący zobowiązany jest do zwołania sesji Rady, która powinna się odbyć w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek ten powinien spełniać wymogi określone w ust. 2.
 
7. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 6 stosuje się zasady ustalone w ust. 3 z tym, że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
 
§ 14
 
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:

- zwołuje sesje Rady,

- przewodniczy obradom,

- sprawuje policję sesyjną,

- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

- zarządza i przeprowadza głosowania nad projektami uchwał,

- podpisuje uchwały Rady,

- reprezentuje Radę na zewnątrz,

- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatów.
 
§ 15
 
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko według zasad określonych w § 12 ust. 1.
 
§ 16
 
Organizację wewnętrzną
oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Miasta stanowiący załącznik
nr 4
do niniejszego Statutu.
 
 
§ 17
 
1. Rada może ze swojego grona powołać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
 
2. Rada powołuje następujące KOMISJE:

1/ REWIZYJNĄ

2/ GOSPODARKI MIEJSKIEJ

3/ BUDŻETU i FINANSÓW

4/ ZDROWIA, POMOCY SPOŁECZNEJ, OŚWIATY i KULTURY

5/ PRAWORZĄDNOŚCI, PORZĄDKU i BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO.
3. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski, bez prawa udziału w głosowaniu.
 
4. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
 
§ 18
 
1. Komisję Rewizyjną powołuje Rada w celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje:

- Przewodniczącego Rady

- Wiceprzewodniczących Rady.
 
3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.
 
 
§ 19



Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Miejskiego.
 
§ 20
 
1. Organem wykonawczym Miasta jest Burmistrz.
 
2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub jego wyboru przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
 
3. Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania, którego treść zawiera art. 29a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
 
§ 21
 
Zasady i tryb bezpośredniego wyboru Burmistrza określa odrębna ustawa.
 
§ 22
 
Burmistrz, w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę lub zastępców, których liczba nie może być większa niż dwóch.
 
§ 23
 
1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania Miasta określone przepisami prawa, kieruje bieżącymi sprawami i reprezentuje Miasto na zewnątrz.
 
2. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
 
1/ przygotowywanie projektów uchwał Rady oraz przedkładanie Wojewodzie oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej podjętych uchwał Rady,
 
2/ określenie sposobu wykonywania uchwał wymagających zastosowania szczególnej procedury realizacji,

3/ gospodarowanie mieniem komunalnym,
 
4/ projektowanie i realizacja budżetu,
 
5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
 
6/ wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
 
3. Burmistrz odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Miasta i przysługuje mu wyłączne prawo:
 
1/ zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w budżecie kwotach wydatków, w ramach uprawnień udzielonych przez Radę,
 
2/ emitowania papierów wartościowych, w ramach uprawnień udzielonych przez Radę,
 
3/ dokonywania wydatków budżetowych,
 
4/ zgłaszania propozycji zmian w budżecie,
 
5/ dysponowania rezerwami budżetu,
 
6/ blokowania środków budżetowych, w określonych ustawą przypadkach.
 
4. Burmistrz informuje mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki gospodarczej i społecznej, wykorzystaniu środków oraz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
 
§ 24
 
1. Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
 
2. W przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla życia ludzi lub dla mienia, którego nie można usunąć w inny sposób, Burmistrz może zarządzić ewakuację ludzi z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
 
3. W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, Burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
 
§ 25
 
1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, którego jest kierownikiem.
 
2. Organizacja i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa "Regulamin organizacyjny", który nadaje Burmistrz w formie zarządzenia.
 
3. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników podległych jednostek.
 
4. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu, swemu Zastępcy lub Sekretarzowi Miasta oraz upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników Urzędu do wydawania w swoim imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
 
5. Burmistrz udziela pełnomocnictw kierownikom jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
 
 
§ 26
 
1. Oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza - samodzielnie lub wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
 
2. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.
 
§ 27
 
1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.
 
2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
 
3. Rada Miasta może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny określonej w ust. 1, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium.
 
4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.
 
5. Uchwała, o której mowa w ust. 4, Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.
 
§ 28
 
1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, jedynie na wniosek co najmniej jednej czwartej ustawowego składu Rady.
 
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.
 
3. Rada Miasta może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
 
4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada
podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu
imiennym.
 
5. Jeżeli zgłoszony w trybie określonym
w ust. 1 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania
Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być
zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.
 
§ 29
 
1. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza
przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych
w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz
w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików.
 
2. Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli
data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem
kadencji Burmistrza.
 
3. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza
przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo
wybranego Burmistrza, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
 
4. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed
upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego Zastępcy lub Zastępców.
 
Rozdział IV - RADNI
 
§ 30
 
Radny obowiązany jest kierować się dobrem
wspólnoty samorządowej Miasta. Radny utrzymuje więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców postulaty
i przedstawia je organom Miasta
 
§ 31
 
1. Na pierwszej sesji po wyborach Rady,
radny składa ślubowanie: "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej,
ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie,
mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".
 
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób,
że po odczytaniu roty wywołani radni kolejno powstają i wypowiadają słowo "ślubuję".
Ślubowanie może zostać złożone z dodaniem zdania. "Tak mi dopomóż Bóg".
 
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady
oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie
na pierwszej sesji, na której są obecni.
 
4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie
się mandatu.
 
§ 32
 
Radny jest obowiązany brać
udział w pracach Rady i jej Komisji oraz innych instytucji samorządowych, do
których został wybrany lub desygnowany.
 
§ 33
 
1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej,
o ile ustawa nie stanowi inaczej, prawo udziału w głosowaniu na sesjach Rady,
prawo występowania z wnioskami, interpelacjami oraz zapytaniami.
 
2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań
określa Regulamin Rady Miasta.
 
3. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Zasady
działania klubów radnych określa Regulamin Klubów Radnych, stanowiący załącznik
nr 6 do niniejszego Statutu.
 
§ 34
 
1. W związku z wykonywaniem mandatu radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
 
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy
wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem, za wyjątkiem sytuacji,
do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody
na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia
związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
 
3. Pracodawca jest zobowiązany zwolnić
radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu wykonywania obowiązków radnego.

4. Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych
przez Radę w odrębnej uchwale.
 
5. Na zasadach określonych przez Radę,
prawo do diet oraz zwrot kosztów podróży służy przewodniczącym zarządów jednostek
pomocniczych Miasta.
 
Rozdział V - PRACOWNICY
SAMORZĄDOWI
 
§ 35
 
1. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym
na podstawie wyboru jest Burmistrz.
 
2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku
pracy Burmistrza właściwa jest Rada.
 
3. Rada może, w drodze odrębnej uchwały,
upoważnić Przewodniczącego Rady - w całości lub w części - do podejmowania czynności,
o jakich mowa w ust. 2.
 
4. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku
pracy z pozostałymi osobami, których stosunek pracy nawiązany jest na podstawie
wyboru, właściwy jest Burmistrz, jako kierownik Urzędu Miejskiego, będącego
zakładem pracy w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy.
 
§ 36
 
1. Mianowanie, jako forma nawiązania stosunku
pracy z pracownikami Urzędu Miejskiego jest stosowana wobec kierowników /naczelników/
wydziałów Urzędu Miejskiego.
 
2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym
pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie
mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych do pracy w innej, niż
wskazana w akcie mianowania, miejscowości oraz przenoszenie tych pracowników
na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym
stanowisku należy do Burmistrza.
 
§ 37
 
1. Powołanie, jako forma nawiązania stosunku
pracy z pracownikami Urzędu Miejskiego, jest stosowane wobec Zastępcy Burmistrza,
Sekretarza i Skarbnika Miasta.
 
2. Uchwały Rady w sprawie odwołania Sekretarza
i Skarbnika Miasta nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony
wniosek o odwołanie.
 
3. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu,
Rada jest obowiązana wysłuchać osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.
 
4. Postanowień ust. 2 i 3 nie stosuje się
w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.
 
§ 38
 
Inne niż wymienione w § 35-37 osoby są
zatrudnione w Urzędzie Miejskim na podstawie umowy o pracę.

Raz w roku, na pierwszej sesji nowego roku kalendarzowego Burmistrz Miasta udziela
Radzie informacji na temat polityki i stanu zatrudnienia w Urzędzie Miejskim.
 
 
 
 
 
 
 


Rozdział VI - OGŁASZANIE PRZEPISÓW MIEJSKICH
 
§ 39
 
1. Na podstawie upoważnień ustawowych Miastu
przysługuje prawo stanowienia w formie uchwał aktów prawa miejscowego, szczególnie
w zakresie:

1/ wewnętrznego ustroju Miasta i jednostek pomocniczych,

2/ organizacji urzędów i instytucji miejskich,

3/ zasad zarządu mieniem,

4/ zasad i trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
 
2. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych
ustawach lub powszechnie obowiązujących innych przepisach, Rada może wydawać
przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia
obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
 
3. Akty normatywne zawierające przepisy
powszechnie obowiązujące należy ogłaszać w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego,
zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu
aktów normatywnych i innych aktów prawnych.
 
4. Pozostałe przepisy miejskie, w zależności
od potrzeb, podlegają ogłoszeniu przez:

1/ wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego,

2/ rozplakatowanie,

3/ ogłoszenie w prasie lokalnej.
 
5. Urząd Miejski prowadzi zbiór przepisów
miejskich, dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
 
 
 
Rozdział VII - POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
 
§ 40
 
Do zmiany Statutu stosuje się zasady jak
przy jego uchwalaniu.
 


§ 41
 
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14
dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
 
§ 42
 
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały
traci moc uchwała Nr XXXI/35/2001 Rady Miasta Żagania z dnia 28 czerwca 2001
r. w sprawie statutu Gminy Żagań o statusie miejskim.
 


Przewodniczący
Rady Miasta Żagania
Marian Łęcki
..........................................................
Uchwałę ogłoszono w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego Nr 15 z dnia 14.03.2003r. poz. 272
« powrót do poprzedniej strony